ajímá vás grafický nástroj Canva a rádi byste se o něm dozvěděli více? V dnešním článku se na Canvu podrobně podíváme. Mrkneme se hlavně na to, co všechno Canva umí a jak se v ní pracuje.
Podíváme se i na všechny důležité parametry jako je důvěryhodnost či cena a ohodnotíme si je na stupnici 1 až 10. Pojďme na to!
🛡️ Důvěryhodnost služby Canva - 10/10
Canva je grafický editor, který v roce 2012 založili tři Australané - Melanie Perkins, Clifford Obrecht a Cameron Adams. Canva od začátku sázela na to, že chce být jednoduchým a nenáročným grafickým editorem, který zvládne používat úplně každý.
Tato mise se firmě vyplatila - počet jejích uživatelů nedávno překonal 30 milionů a z Canvy je dnes jedna z největších australských firem, jejíž hodnota je více než 40 miliard dolarů.
Sídlo firmy najdete v australském Sydney, kde Canva zaměstnává více než 1 200 lidí. Všichni tři původní zakladatelé jsou ve firmě aktivní. Melanie Perkins, která zastává roli ředitelky celé společnosti, patří mezi nejbohatší Australanky a je v této zemi byznysovou celebritou.
Canva je tedy důvěryhodná služba s bohatou historií.
💪 Jednoduchost používání - 10/10
Po několika týdnech testování můžeme prohlásit, že Canva je opravdu jednoduchá. Na rozdíl od jejího největšího rivala, nástroje Photoshop, zvládnou Canvu používat i lidé, kteří nemají žádnou předchozí zkušenost s grafickým designem. Všechny úpravy v Canvě probíhají na pár kliknutí.
Grafický editor je rozdělený na dvě části. Vlevo najdete všechny funkce a prvky. Patří sem například přidávání textu a nadpisů, přidávání obrázků nebo přidávání videí.
Vpravo pak vidíte vaše hotové dílo.
Pokud například vytváříte plakát a chcete do něj přidat obrázek, stačí si vlevo vybrat funkci “Fotky”, vybrat si, který obrázek vám nejvíce vyhovuje a přetáhnout ho doprava. Vpravo si pak můžete upravit velikost obrázku a jeho umístění.
Stejně snadno funguje na Canvě přidávání čehokoli. Přidat můžete například video, nové pozadí nebo grafické prvky jako jsou grafy a nálepky. Tyto prvky můžete buď uploadovat z vašeho počítače, nebo můžete využít databázi Canvy.
Databáze Canvy nás svou nabídkou příjemně překvapila - k dispozici jsou stovky tisíc fotek, videí a nejrůznějších grafických udělátek. Na Canvě najdete třeba obrázky ručně kreslených zvířat, kterých je v databázi více než 150.
Pokud potřebujete grafický návrh a nechcete ho tvořit od nuly, má Canva k dispozici předpřipravené šablony. Těch nástroj nabízí tisíce. Šablony vypadají pěkně a mají elegantní design.
Co všechno si můžete s Canvou vytvořit? Lidé používají Canvu nejčastěji pro tyto grafické návrhy:
- příspěvek na Facebooku
- příspěvek na Instagramu a Instagram Stories
- leták
- prezentace
- vizitka
- pozvánka
- logo
- plakát
- infografika
- životopis
- fotokoláž
Ke všem těmto příležitostem má Canva připravené odpovídající šablony a uživatelské rozhraní (když tvoříte například logo, editor vypadá jinak, než když tvoříte infografiku).
Canvu si můžete stáhnout do počítače a do mobilu (podporovány jsou jak telefony s Androidem, tak ty od Applu). Úplně klidně ji ale můžete používat i v prohlížeči - webová verze Canvy nabízí všechny důležité funkce a funguje rychle a spolehlivě.
Musíme přiznat, že během testování Canvy jsme byli z tohoto nástroje nadšeni. Používá se daleko jednodušeji než Photoshop a myslí i na méně zkušené uživatele, kterým nabízí jednoduché a intuitivní rozhraní.
💰 Cena - 10/10
Pokud budete chtít Canvu využívat zdarma, nečekají na vás nějaká velká omezení. Canva v bezplatné verzi nabízí v podstatě plnohodnotný produkt, ve kterém je grafický editor, více než 250 000 šablon, stovky tisíc obrázků a fotek a cloudové úložiště o velikosti 5 GB. Součástí bezplatné verze je dále možnost přizvat si ke svým grafickým návrhům členy týmu a pracovat s nimi na návrzích společně.
Bezplatná verze Canvy není časově nijak omezená a pokud vám bude stačit, Canva vás nebude nijak přehnaně tlačit do toho, abyste si pořídili prémiovou verzi.
Podle našich zkušeností si s bezplatnou verzí Canvy vystačí většina uživatelů. Nabídka obrázků i grafických prvků, které byste pro své návrhy mohli potřebovat, je v bezplatné verzi dostatečně velká.
Pokud byste chtěli nástroj využívat naplno, můžete si pořídit placenou verzi s názvem Canva Pro. Ta stojí 12,99 dolarů měsíčně nebo 119,99 dolarů ročně. Placená verze obsahuje přes 420 000 šablon, přes 75 milionů prémiových fotek a videí a další vychytávky, jako je například funkce Magic Resize, 100 GB úložný prostor v cloudu nebo možnost uložit vaše grafické návrhy pro váš tým ve formátu šablony.
My jsme u placené verze nejvíce ocenili větší výběr fotografií. Pokud vytváříte například příspěvky na Facebook, je fajn mít na výběr z milionů fotek. Velmi užitečná je také prémiová funkce Magic Resize, se kterou můžete na pár kliknutí upravit velikost vašeho návrhu na všechny možné formáty.
Přemýšlíte, jestli vám bude stačit bezplatná verze Canvy, nebo se raději rozhodnout pro placenou verzi Pro? Doporučujeme vám si vše nejprve vyzkoušet a vytvořit si pár grafických návrhů s bezplatným plánem. Poté se můžete rozhodnout, co vám bude nejlépe vyhovovat. Placenou verzi Canvy si jde aktuálně vyzkoušet i zdarma, a to na dobu 30 dní. Během této doby můžete vaše zkušební předplatné kdykoli zrušit.
Placená verze Canvy se dá taktéž kdykoli zrušit.
My placený plán Pro hodnotíme pozitivně. Za několik stovek měsíčně nabízí dobrý poměr cena/výkon, dává přístup k velkému množství fotek a několika důležitým funkcím, které se vám budou hodit zejména, pokud se grafickým designem živíte.
⚙️ Funkce - 10/10
Pojďme se ještě krátce zastavit u funkcí Canvy. Abyste měli lepší představu o tom, co Canva nabízí, sepsali jsme všechno, co umí:
- vytvoření týmu - na Canvě můžete vytvořit tým, přizvat své kolegy a pracovat na grafických návrzích společně v reálném čase.
- filtry - Canva nabízí filtry, které můžete použít na fotografie i na vaše grafické návrhy. Filtry se nejčastěji používají pro příspěvky na Facebook a Instagram.
- transparentní obrázky - pokud chcete, aby vaše návrhy měly zajímavý nádech, můžete si u nich nastavit transparentnost. Tyto obrázky pak vypadají jako ve “snu” a mají mlhový efekt.
- mřížky - vaše návrhy můžete opatřit mřížkou, které se v angličtině říká “grid”. Mřížky se hodí hlavně při vytváření koláží.
- nálepky - věc, kterou znáte ze Snapchatu. Na Canvě můžete do grafického návrhu přidat nejrůznější nálepky a docílit tak toho, že návrhy budou vypadat hravě a méně seriózně.
- viněty - viněty dají vaším návrhům starobylý nádech a promění vaše obrázky v černobílém stylu.
- ikony - Canva obsahuje velké množství nejrůznějších ikon, které můžete přidat do vašeho návrhu.
- nahrání vlastního fontu - pokud se vám nelíbí fonty nabízené od Canvy, můžete si do editoru nahrát vlastní písmo.
Zatímco na svém začátku byla Canva jen jednoduchý grafický editor, dnes obsahuje všechny důležité funkce, které byste mohli potřebovat. Mezi nejčastější uživatele Canvy patří nejenom grafičtí designéři, ale také social media manažeři, project manažeři a další profese, které mají blíže spíš k marketingu než k grafickému designu. S Canvou si totiž vlastní grafické návrhy zvládne vytvořit každý, aniž by se musel obracet na profesionála. Stačí mít trochu citu pro estetično.
💬 Jazyková podpora - nabízí Canva češtinu? - 10/10
Canva je aktuálně dostupná v desítkách jazyků, mezi kterými je naštěstí i čeština. V češtině jsou jak webové stránky Canvy, tak i samotný grafický editor. Pro používání Canvy tedy nepotřebujete umět cizí jazyk.
🕹️ Zábavnost - 10/10
Canva je opravdu cool. Vytváření grafických návrhů v Canvě je rychlé, zábavné, a výsledek i progres vidíte pořád před očima. Podle našich zkušeností nepotřebujete žádné návody nebo tutoriály - od prvních kliknutí vám bude jasné, jak celý nástroj funguje, a jeho perfektně navržená UX vás dovede až k cíli.
📧 Zákaznická podpora - 7/10
Zákaznickou podporu Canvy můžete kontaktovat prostřednictvím zprávy poté, co si vytvoříte váš uživatelský profil. Canva vám pak odpoví - nám odpověděla během následujícího pracovního dne.
Zákaznická podpora funguje dobře, rozhodně by jí ale slušela větší dostupnost - skvělé by například bylo, kdyby se podpora dala kontaktovat přes telefon nebo živý chat tak, jako je tomu u některých jiných nástrojů.
✏️ Pro koho je Canva vhodná (a pro koho ne)
Když v roce 2012 zakládali tři Australané firmu Canva, jejich přáním bylo, aby byl jejich grafický editor jednoduchý a dostupný pro každého. Dnes o několik let později je jasné, že se jim tuto vizi podařilo naplnit. Podle našich zkušeností je Canva skvělým a uživatelsky neskutečně přívětivým editorem, na který si rychle zvyknete.
Vhodná je pro všechny grafiky a marketéry, kteří v ní mohou vytvářet jednoduché i pokročilé grafické návrhy. Hodí se i pro všechny amatéry, kteří si v Canvě mohou vytvořit například životopis nebo prezentaci.
Je vůbec někdo, kdo Canvu neocení? Pravděpodobně jen hardcore designéři, kteří jsou odkojeni Photoshopem. Pro ty může být Canva až příliš jednoduchá a její uživatelské rozhraní příliš “soft”.
✅ Závěrečné hodnocení - 9,5/10
Canva nás během testování upřímně dostala. Zadarmo nabízí neskutečně velký počet funkcí a možností. Je jednoduchá, rychlá a můžete ji používat na všech zařízeních (včetně webového prohlížeče). Její placený plán nazvaný Canva Pro nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon.
Jediným slabším místem Canvy je zákaznická podpora, která není tak vymazlená a dostupná, jak jsme na to zvyklí u některých jiných služeb. Jinak je ale Canva špičkovým grafickým editorem, který můžeme s klidným svědomím doporučit opravdu každému.