aměřujeme se hlavně na technickou stránku, ale dáme vám tipy i z dalších oblastí. Článek představuje obecný návod s důležitými tipy; věcí, co budete muset vyřešit, se může postupně vynořit více.
Co potřebujete na rozjezd e-shopu vlastními silami?
Počítejte s tím, že než e-shop spustíte do ostrého provozu, strávíte nad jeho tvorbou spoustu času. Proto si přečtěte také náš článek Jak založit e-shop rychle a bez starostí, ve kterém najdete několik základních obecných tipů do začátku i postup s pronájmem hotového krabicového řešení, které vám spoustu věcí výrazně ulehčí.
Nechcete platit za pronájem e-shopové platformy? Použijte následující postup, který však vyžaduje alespoň částečnou technickou zdatnost.
Předpokládáme, že už máte vybrané zboží a dodavatele, zvolené a registrované obchodní jméno a zřízené podnikatelské oprávnění (pro e-shopy nejčastěji živnostenský list na obor “Velkoobchod a maloobchod” či s.r.o.). Další kroky pro vás budou mnohem snazší, pokud zvládnete číst manuály v angličtině. Jdeme na to!
Doména a hosting
Abyste mohli začít stavět vlastní e-shop, musíte nejdříve zvolit jeho adresu, kterou budou vaši zákazníci zadávat do vyhledávače – to je doména. Zda je vámi vybrané doménové jméno stále volné zjistíte například přes vyhledávání v registru NIC.cz. Následně musíte zajistit pro svou stránku prostor u některého poskytovatele hostingu.
TIP: Spolu s registrací doménového jména si založte odpovídající účty na sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram či jiné. Tyto kanály se vám budou hodit pro komunikaci i propagaci a nechcete se dostat do situace, kdy byste účty museli následně odkupovat od někoho, kdo byl rychlejší než vy.
Z hostingů na našem trhu zvažte například Wedos, Webglobe nebo Český hosting – přes tyto služby můžete zařídit doménu i hosting současně. U hostingu si nastavte HTTPS zabezpečení se SSL certifikátem, který se postará o bezpečnou komunikaci po síti a dnes je u webů již naprostou nezbytností.
TIP: Přečtěte si naši kompletní recenzi Českého hostingu, která vám může pomoci při rozhodování. Další recenze najdete v kategorii Hosting.
Redakční platforma: WordPress
Nyní je čas na výběr redakční platformy, na které budete e-shop stavět. Jednou z nejoblíbenějších variant zdarma je WordPress, na kterém dnes běží více než 43 % všech webů. (zdroj) Jak to funguje? Nejdříve si nainstalujete WordPress na váš hosting pomocí odkazu zde. Podívejte se také na podrobnou příručku k instalaci (v AJ).
Šablona neboli grafický kabátek
Vzhled budoucího e-shopu, rozložení prvků i grafickou stránku si můžete vytvořit sami pomocí HTML,CSS a programování. Je to ale velice zdlouhavý, technicky náročný postup, který zvládne pouze člověk s komplexními znalostmi tvorby webů. Tuto variantu navíc používají buď jednoduché, minimalistické weby (ne e-shopy) nebo naopak velcí hráči na e-commerce trhu, kteří mají obrovské rozpočty, vlastní programátory a své platformy včetně grafiky si staví na míru.
Uživatelsky mnohem jednodušší cestu představují hotové šablony. Profesionálního vzhledu, potřebných funkcí a nastavení však dosáhnete pouze investicí do některé ze šablon pro e-commerce, které zakoupíte například přes stránku Themeforest od Envato či TemplateMonster. Na těchto digitálních tržištích najdete celou řadu šablon, přizpůsobených pro e-commerce řešení. Před nákupem se vždy podívejte na informaci o délce podpory ze strany tvůrců, případně si dobu podpory rovnou prodlužte. Nešetřete na ní: jedině tak budete mít někoho k ruce při potížích s nastavením šablony či pozdějších problémech, které se mohou objevit například při aktualizacích.
Tvůrci šablon nabízí i další doplňkové služby, které si můžete dokoupit. Šablony mají buď víceúčelovou, neutrální podobu, nebo se zaměřují na konkrétní zboží či oblast trhu. V ceně bývají zahrnuty i budoucí aktualizace. Šablonami se obvykle můžete proklikat v živém náhledu, abyste si udělali lepší představu.
Některé šablony jsou určené pro použití společně s open source pluginem WooCommerce, který váš web “promění” v e-shop. Ten můžete v základní verzi používat zdarma, nejrůznější rozšiřující pluginy si ale už musíte dokoupit. WooCommerce má rozsáhlou dokumentaci (v angličtině), která vám pomůže s veškerým nastavením.
WooCommerce můžete používat také s některou z jeho vlastních šablon, za ty se ale narozdíl od tržišť platí měsíčně. Při výběru je můžete filtrovat podle typu e-shopu.
Další ve světě velice populární variantou je e-commerce platforma Shopify. Té však chybí podpora češtiny a přímé napojení na lokální služby jako Zboží.cz či Heureka. proto není pro české e-shopy zrovna nejvhodnějším řešením. Stejně tak nenabízí variantu zdarma, pouze zkušební verzi. Přečtěte si také náš článek s detaily o WooCommerce, Shopify a dalších službách pro tvorbu e-shopu.
TIP: Ať už vyberete jakoukoliv šablonu, nezapomeňte, že musí být responzivní – přizpůsobená použití i na různých typech mobilních zařízení. Při nastavování šablony snadno zvolíte požadované fonty a barvy webu, vytvoříte homepage, uživatelsky přívětivou navigaci (včetně menu i drobečkové navigace) nebo například nahrávání obrázků do záhlaví, na pozadí, umístění loga a další grafiky.
Pluginy: Užitečná rozšíření pro WordPress
Pluginy si můžete představit jako základní stavební kameny vašeho webu. Veškeré funkce WordPressu si díky nim postupně přizpůsobíte k obrazu svému. Spousta z nich nabízí základní verzi zdarma, pokročilé funkce si obvykle musíte zaplatit (jednorázovou či pravidelnou platbou v závislosti na konkrétním pluginu). Na oficiální stránce pluginů WordPressu jich najdete přes 60 000. Za naši redakci doporučujeme například následující:
- Yoast SEO (SEO neboli optimalizace pro vyhledávače),
- akismet Anti-Spam (blokování spamu v komentářích a formulářích),
- GDPR Cookie Compliance (soulad s GDPR, cookies),
- Limit Login Attempts Reloaded (obrana před útoky hrubou silou a omezení počtu přihlášení),
- Pretty Links (zkracování linků do uživatelsky přátelské formy),
- Realy Simple SSL (snadné nastavení SSL),
- Updraft Plus Backup (zálohování a obnova webu),
- WP 2FA (dvoufaktorové ověření při přihlášení na web).
Pluginy za vás hravě vyřeší spoustu problémů, lépe zabezpečí váš web a zjednoduší některé úkony. Pomohou vám například také s napojením na Zásilkovnu nebo tento plugin s funkcemi WooCommerce pro české a slovenské e-shopy. Stačí jen hledat v databázi pluginů to, co potřebujete.
Stránka O nás, obchodní podmínky, reklamační řád, důležité informace a blog
Na svůj web musíte umístit také některé povinné sekce a informace, které odpovídají českému právnímu řádu. Tím se vyhnete nejen pokutám ze strany České obchodní inspekce, ale současně budete působit důvěryhodně a profesionálně.
Mezi tyto informace patří mimo jiné:
- identifikační údaje provozovatele (vaše jméno či název společnosti, IČO, sídlo, kontakt),
- obchodní podmínky,
- reklamační řád,
- informace o ochraně osobních údajů a mimosoudním řešení spotřebitelských sporů (včetně povinnosti registrace u Úřadu pro ochranu osobních údajů před rozjezdem e-shopu).
Vyhněte se stahování těchto textů od konkurence nebo hledání zastaralých či nekompletních šablon zdarma a raději si je nechte připravit odborníkem nebo použijte osvědčený zdroj právních dokumentů – například Legito. Tímto nástrojem vytvoříte kompletní obchodní podmínky pro e-shop i další důležité dokumenty.
Zákazník musí před nákupem potvrdit, že se s obchodními podmínkami seznámil (nejčastěji se řeší v košíku prostřednictvím checkboxu). Na stejném webu si můžete vytvořit i reklamační řád s informacemi o podmínkách i způsobech reklamace.
TIP: Užitečné právní minimum k založení e-shopu naleznete shrnuté na blogu systému Money S3.
Nezapomeňte ani na stránku O nás, kde přehledně vysvětlíte nejen kdo jste, ale také proč nabízíte přesně to, co vaši zákazníci hledají. Přečtěte si, jak správně pojmout stránku O nás.
Hodit se může i sekce FAQ (Časté dotazy), která vám ušetří čas, protože nemusíte zákazníkům dokola odpovídat na stejné otázky.
Proč mít k e-shopu také blog a kdo vytvoří všechny texty?
Kromě produktů vede dnes spousta e-shopů i vlastní blog s užitečnými tipy, na kterém zároveň propaguje své výrobky. Blog slouží také ke získávání další návštěvnosti. Články však musí být optimalizované z hlediska SEO tak, aby se váš web dobře umisťoval ve vyhledávání (primárně na Googlu). Více informací o optimalizaci pro vyhledávače najdete například v SEO Starter Guide od Googlu (v angličtině a dalších jazycích).
Především zpočátku vás čeká také celá řada textů na web: vytvářet budete nejen zmíněné stránky O nás, obchodní podmínky a další, ale i popisky produktů, kategorií, obrázků, metatexty (ty na webu nejsou vidět, ale jsou potřebné) a jiný obsah. Vše můžete psát svépomocí, poradit se s některou obsahovou agenturou či samostatně působícím odborníkem na webový content (copywriterem). Obsahové agentury bývají dražší, než copywriteři na volné noze.
Stránky produktů
Pokud je budete vytvářet sami, dejte si s produktovými stránkami i texty načas. Při psaní myslete také na pravidla SEO (optimalizace pro vyhledávače, viz například Google SEO Starter Guide) a:
- vytvořte snadno rozpoznatelné a konzistentní názvy produktů,
- přidejte k nim dostatečně kvalitní obrázky (pokud je třeba, i z různých úhlů),
- informace případně doplňte videem či grafikou,
- u produktů v různých barevných provedeních či stylech vložte obrázky všech variant.
Popisky produktů by měly odpovídat na všechny možné otázky, které by vám kupující mohl položit například proto, že si produkt nemůže osahat naživo.
Přidejte také informace o dopravě a možnosti vrácení. Pomocí widgetu či jinou cestou můžete doplnit i recenze uživatelů či nabídku relevantního zboží, které může zákazníka zaujmout v souvislosti s právě prohlíženým výrobkem.
Co dalšího vás při tvorbě e-shopu svépomocí čeká?
S jakými dalšími aspekty se budete muset poprat? Připravit budete muset například také:
- navázání e-shopu na srovnávače a doručovací služby (doručování jen v rámci ČR nebo i do zahraničí, doručovací metody, dropshipping),
- sklad (vlastní, dropshipping, kombinace),
- výběr platebních metod a bran a jejich zprovoznění,
- košík,
- filtrování produktů,
- uživatelská sekce,
- live chat či jiná podpora,
- naplnění produkty,
- řešení marketingu a reklamy (například e-mailing, věrnostní slevy, obsah či reklamy na sociálních sítích, propagace na Googlu i jinde),
- každodenní administrativa, správa a průběžná aktualizace rozhraní.
A nezapomeňte, že konečnému spuštění e-shopu by mělo předcházet důkladné testování webu, do kterého ideálně zapojte také přátele nebo rodinu. Čím více zpětné vazby, tím lépe pro vás!
V hotových krabicových řešeních, která si můžete jednoduše pronajmout (viz náš článek Jak založit úspěšný e-shop rychle bez starostí) celou řadu zmíněných bodů vyřešíte doslova na pár kliknutí.
Závěrem: Opravdu se vyplatí tento postup?
Má to smysl? Za nás tento postup doporučujeme pouze technicky opravdu zkušeným uživatelům. Pamatujte však, že váš čas jsou peníze. Jakou hodnotu má pro vás hodina? A pokud jich strávíte desítky či spíše stovky tvorbou e-shopu? Zkuste si to nejdříve spočítat. Pokud se v práci nezabýváte právě weby včetně e-shopů, je tento postup velice zdlouhavý a takováto cesta k vlastnímu e-commerce webu je nejvíce trnitá.
I když postupem “na vlastní pěst” můžete zdánlivě ušetřit oproti pronájmu e-shopu, nakonec nejspíš stejně budete potřebovat odborníka, který vám s něčím pomůže a bude po ruce při potížích. Proto si při tomto řešení zajistěte kontakt na někoho, kdo vám bude k dispozici v případě nouze – každou minutou, kdy e-shop nefunguje, přicházíte o peníze.
Kromě krabicového řešení a vlastnoručního postupu se nabízí ještě jedna varianta – vytvoření e-shopu na míru programátorem nebo firmou. Tato možnost však bývá časově i finančně nejnáročnější a zvážit ji můžete například v pozdější fázi podnikání, kdy se váš e-shop rozroste. Spousta krabicových řešení (UPgates, Shoptet, Ecwid, ByznysWeb a další) zvládá do jisté míry růst s vaším e-shopem.
TIP: Pokud se rozhodnete raději pro pronájem hotového (krabicového) řešení, výběr vám ulehčí náš přehled 10 nejlepších služeb pro tvorbu nového e-shopu. Další užitečné tipy z prostředí e-commerce, recenze i návody najdete v sekci Tvorba e-shopu.