P

řemýšlíte, jak si vydělávat peníze na internetu? Jedním z nejefektivnějších způsobů je tvz. affiliate marketing. Ten spočívá v propagaci produktů nebo služeb třetích stran, za což získáváte provizi z každého prodeje, který vznikne díky vašim doporučením. Pojďme se společně podívat, jaké výhody má tento typ marketingu pro obě strany a jak s affiliatem vůbec začít. Tak pojďme na to!

Co je affiliate marketing

V prvé řadě začněme odpovědí na otázku, co to ten affiliate neboli provizní marketing vlastně je. Jak jsme nakousli v úvodu, jedná se o formu online marketingu, při které propagujete produkty nebo služby jiné společnosti. Když si návštěvník vašeho webu zakoupí produkt nebo službu přes váš unikátní odkaz, získáte z tohoto prodeje provizi. Tato forma marketingu je oboustranně výhodná: zatímco prodejce získá více zákazníků, vy v pozici affiliate partnera získáte provizi. Zkrátka nepřijde ani zákazník - díky affiliate marketingu dostane doporučení na produkt, který by jinak možná nenašel.

Jak funguje affiliate marketing

Pro pochopení fungování affiliate marketingu musíme znát několik základních pojmů. Těmi je affiliate inzerent, partner a odkaz:

  • Affiliate inzerent: Společnost nebo osoba, která nabízí produkt nebo službu a využívá affiliate marketing k jejich propagaci. Inzerent poskytuje affiliate partnerům unikátní odkazy a marketingové materiály.
  • Affiliate partner: Jednotlivec nebo organizace propagující produkty nebo služby inzerenta výměnou za provizi z každého prodeje, který se uskuteční prostřednictvím jejich odkazu.
  • Affiliate odkaz: Unikátní URL, který obsahuje identifikátor affiliate partnera. Tento odkaz slouží ke sledování doporučení a zajišťuje, že provize bude správně přidělena partnerovi, který přivedl platícího zákazníka.

Samotný proces fungování affiliate marketingu je opravdu jednoduchý. Po registraci do affiliate programu (jejich seznam najdete například na https://affiliatekatalog.com/) inzerent poskytne partnerovi unikátní odkaz, který obsahuje speciální kód pro sledování. Affiliate partner tento odkaz umístí na svůj blogu, či ho propaguje na svých sociálních sítích, v e-mailech nebo na jiných platformách. Jakmile návštěvník klikne na tento odkaz a provede nákup na stránce inzerenta, sledovací systém zaznamená tento klik a přiřadí ho k affiliate partnerovi. Po dokončení nákupu je partnerovi připsána provize, která se obvykle pohybuje v rozmezí 5-30 % z hodnoty nákupu, pochopitelně v závislosti na podmínkách programu. Jednoduché, že?

V celém procesu je samozřejmě mnohem více proměnných. Jednou z nich jsou tzv. cookies, se kterými jste se jistě setkali jak z pozice provozovatele webu či e-shopu, tak jejich návštěvníka. Tyto malé soubory jsou uložené v prohlížeči návštěvníka a umožňují sledování jeho aktivit na webu. Délka trvání cookie určuje, jak dlouho po kliknutí na affiliate odkaz může partner získat provizi z nákupu. To umožňuje návštěvníkovi uskutečnit nákup později, při dalších návštěvách webu, aniž by musel znovu použít affiliate odkaz.

Výhody affiliate marketingu

Affiliate marketing nabídne celou řadu výhod jak inzerentovi, tak partnerovi. Inzerentům přináší v prvé řadě nový prodejní kanál, který přivede nové zákazníky. Pokud dobře zvolí svého partnera, jako například známého influencera, může oslovit velice specifickou skupinu. Jedná se o navíc poměrně úspornou metodu marketingu, jelikož inzerent platí pouze za uskutečněné konverze. Pokud se žádné prodeje neuskuteční, svému partnerovi nemusí za reklamu platit ani korunu. Daní je samozřejmě nutnost nastavit zajímavé provize, které přilákají vhodné partnery.

Řadu výhod má affiliate také pro samotné partnery. Opět platí, že náklady jsou naprosto minimální (v podstatě jen váš čas a případné náklady na provoz webu) a sami si můžete zvolit, jaké produkty chcete na svých kanálech propagovat. Přestože se nejedná o čistě pasivní příjem, affiliate do určité míry “běží sám” a může vám vydělávat, i když právě nesedíte u počítače. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že vybudovat affiliate projekt, který vám bude přinášet pravidelný a stabilní příjem, zkrátka chvíli trvá. 

Inzerenti v affiliate síti VIVnetworks

Jak začít s affiliate marketingem

Základy fungování affiliate marketingu jsme si představili, teď už se pojďme podívat, jak s affiliate marketingem vlastně začít. Od výběru vhodného tématu, přes výběr affiliate programu až po budování publika, máme pro vás stručný návod, jak začít s affiliate marketingem.

  1. Najděte téma, které je vám blízké

V prvé řadě je klíčové najít téma nebo oblast, která vás baví a kterému do nějaké míry rozumíte. Nejen, budete mít motivaci dlouhodobě vytvářet kvalitní obsah, ale navíc budete mít svému publiku co nabídnout. Přestože časem se může rozsah oblastí, kterým se budete věnovat, rozšířit, dobrým startem je zkrátka a dobře něco, co znáte a co vás baví. 

  1. Vyberte si formu affiliate marketingu

Druhým krokem je výběr formy, v jaké budete affiliate marketing provozovat. Sázkou na jistotu jsou dnes zejména weby a blogy, na které budete zveřejňovat tematické články, srovnání či recenze. Affiliate marketing však může samozřejmě probíhat i na dalších platformách, které mohou být stejně efektivní. Jedním z nejpopulárnějších způsobů, jak propagovat affiliate odkazy, jsou sociální sítě. Platformy jako Instagram, Facebook, Twitter a TikTok umožňují rychle a snadno sdílet affiliate odkazy s vaším publikem. Nespornou výhodou sociálních sítí je možnost oslovit velké množství lidí.

Další efektivní forma affiliate marketingu je e-mail marketing. Vytvořením seznamu odběratelů můžete pravidelně posílat newslettery obsahující doporučení produktů a vaše unikátní affiliate odkazy

  1. Zaregistrujte se do affiliate sítě

Dalším krokem je registrace v affiliate síti. Affiliate sítě spojují inzerenty s affiliate partnery a poskytují platformu, kde můžete najít různé affiliate programy, sledovat své kampaně a spravovat své provize. Mezi oblíbené affiliate sítě patří například Impact, eHub, vivNetworks či PartnerStack. Za zmínku stojí také AffilBox, který umožňuje inzerentům tvorbu jejich vlastních affiliate programů. Jakožto affiliate partnery nás bude zajímat především jejich Affiliate Katalog, kde na vás čeká nespočet různých affiliate programů. Všechny programy zde najdete přehledně na jednom místě, nechybí možnost filtrace kategorie, procenta z konverze a ceny konverze, což vám usnadní vyhledávání ideálních programů, které odpovídají vašemu zaměření a publiku.

Postup u většiny affiliate sítí a programů je zhruba stejný. Po registraci vyplníte základní informace a vyberete si inzerenty, které chcete propagovat. Jakmile získáte unikátní affiliate odkazy a začněte je propagovat na svých webových stránkách, blogu, sociálních sítích nebo v e-mailových kampaních, stačí už jen pravidelně sledovat statistiky a optimalizovat své kampaně pro dosažení co nejlepších výsledků.

Inzerenti v affiliate síti eHub
  1. Budujte své publikum

Tím práce samozřejmě nekončí. Klíčem k úspěchu v affiliate marketingu je budování publika, které vám důvěřuje a bude se řídit vašimi doporučeními. Aby se vám to podařilo, poskytujte užitečné a relevantní informace, které vašemu publiku skutečně pomohou. Zároveň byste měli nový obsah publikovat skutečně pravidelně, ne pouze párkrát za rok. V tomto směru affiliate marketing pasivním příjmem rozhodně není! 

V neposlední řadě nezapomínejte optimalizovat svůj obsah pro vyhledávače. Používejte klíčová slova, která jsou relevantní pro vaše téma, aby se váš obsah objevoval vysoko ve výsledcích vyhledávání a přivedl na vaše stránky více návštěvníků, kteří se mohou stát potenciálními zákazníky.

Oblíbené affiliate sítě

Přestože srovnání oblíbeným affiliate sítím věnujeme samostatný článek, nemůžeme alespoň pár z nich nezmínit. Jednou z nejvýznamnějších affiliate sítí je Impact, která spolupracuje s mnoha globálními značkami a nabízí robustní platformu pro sledování a optimalizaci kampaní. Další populární sítí je český eHub, který se zaměřuje na středoevropský trh. Díky silnému zaměření na lokální trhy je eHub ideální volbou v případě, že budete psát články v českém jazyce a chcete oslovit především tuzemské zákazníky. Dalšími významnými sítěmi v České republice a na Slovensku jsou například také VIVnetworks, Dognet či eSpoluprace.

Výsledky affiliate sítě Dognet

Slovo závěrem

Není pochyb o tom, že affiliate marketing představuje skvělý způsob, jak vydělávat online. Přestože se rozhodně nejedná o čistě pasivní příjem, s dostatkem odhodlání můžete vytvořit vydělávající projekt, který vám přinese stabilní a rostoucí příjmy. Klíčem k úspěchu je trpělivost, důslednost a neustálé sebevzdělávání v nových technikách a trendech v oblasti digitálního marketingu. Tak co, vyzkoušíte affiliate marketing i vy?