P

rovozujete internetový obchod a rádi byste vašim zákazníkům dopřáli větší komfort a pohodlí při doručování zboží? Tak to by se vám mohl hodit tip na službu Zásilkovna. Se Zásilkovnou nemusí vaši zákazníci stát dlouhé fronty na poště nebo čekat na kurýra. Zboží si mohou sami vyzvednout třeba po cestě z práce a navíc v čase, kdy se jim to bude hodit.

Jak přesně Zásilkovna funguje? Zásilkovna provozuje po celé České republice téměř 5 000 výdejních míst. Když si zákazník objedná zboží z e-shopu a vybere si Zásilkovnu jako svého dopravce, firma zboží přepraví na jedno z výdejních míst, odkud si jej zákazník může vyzvednout.

Doručení je rychlé a zásilky jsou na výdejním místě většinou k dispozici do druhého dne. Síť výdejen je široká - Zásilkovna má výdejnu ve všech českých městech nad 1 500 obyvatel. Pro větší dostupnost jsou výdejní místa umístěna na frekventovaných místech - jako například v trafikách nebo v drogeriích.

Vedle České republiky má Zásilkovna výdejní místa také na Slovensku, v Maďarsku a v Rumunsku. Nadto služba nabízí možnost posílání balíků do celé Evropy a také do dalších států.

Kromě výdejních míst nabízí také doručení na adresu.

Zajímá vás, jak byste Zásilkovnu mohli nasadit na váš e-shop? Či to, jak na Zásilkovně funguje reklamace zboží nebo posílání zásilek do zahraničí? O tom všem jsme si povídali s obchodním ředitelem Zásilkovny, Janem Došlým.

Představme si tuto situaci: jsem majitelem e-shopu a chci začít posílat zboží přes Zásilkovnu. Jak dlouho potrvá nasazení a nastavení služby? A jaké kroky mě čekají?

Nastavení služby je jednoduché, stačí vyplnit registraci na webu Zásilkovny, ta je zcela zdarma. V té zadáte požadované údaje (e-mail, telefon, název apod.) Po přihlášení do klientského rozhraní vyplníte fakturační adresu a odesílatele. Poté je potřeba vyčkat, než bude registrace vašeho obchodu schválena.

Schvalovací proces trvá standardně 3 dny, nicméně v 90 % případů je to do několika hodin. Jakmile bude registrace schválena, můžete začít podávat své zásilky a plně využívat naše služby v celé Evropě. Systém Zásilkovny je možné napojit na 97 % e-shopových řešení, která jsou používána v České republice. V případě e-shopu na míru stačí kontaktovat naši podporu, která vám s napojením pomůže.

Existuje nějaký limit pro minimální počet odeslaných zásilek, nebo může Zásilkovnu využívat každý majitel e-shopu?

Minimální limit pro odeslané zásilky neexistuje, službu tak může využívat opravdu každý e-shop. Zásilky stačí podat na podacích depech či výdejních místech, jelikož většina z nich slouží i jako podací místo. S naším obchodním zástupcem je možné domluvit svoz zásilek přímo od e-shopu. V případě zájmu o svoz je nutné dodržet minimum 12 zásilek denně.

Balík s logem firmy Zásilkovna, který je uložen ve skladu firmy.

Můžete jmenovat nějaké velké a zajímavé e-shopy, které využívají službu Zásilkovna?

Spolupracujeme s cca 30 000 eshopy. Mezi ně samozřejmě patří i ty největší a nejznámější, jako například Alensa, Notino, Alza, Pilulka, Astratex, Mall, Knihy Dobrovský, Mixit, Elnino, 4Home, Footshop nebo Different.

Zaměřme se nyní na odesílání zásilek do zahraničí. Do jakých zemí aktuálně doručujete a kolik to stojí? Které zahraniční trhy vám nejvíce rostou?

Naše služby je možné využít v rámci celé EU, USA a Ruska. Cena se vždy liší a je závislá na místě podání, parametrech zásilky, cílové zemi a způsobu doručování do cílové země. Nejnižší sazba začíná na 65 Kč bez DPH. Detailní informace ke každé zemi je možné zjistit na našich webových stránkách.

Co se týká počtu zásilek, tak nejvíce nám roste přeprava do Řecka, dále pak například Itálie, Francie nebo Slovinsko. Celá skupina Packeta vyrostla za rok 2020 o více než 100 %, počet zásilek se tak zvyšuje ve všech zemích, kde působíme.

Zásilkovna ale umí samotnou expanzi usnadnit také ve smyslu datového napojení. V loňském roce se stala součástí holdingu Packeta Group technologická společnost Trayto, která vlastní technologii na zpracování a úpravu produktových dat.

Řeknete nám o Trayto a synergiích této společnosti a Zásilkovny více?

Trayto vyvíjí pro e-shopaře už řadu let e-commerce nástroje. V rámci srovnávačů zboží se českým a slovenským e-shopařům kompletně stará o Heureku i Zboží.cz. Nás ale zaujala především jejich technologie a nástroj Xemel, který umí kouzlit s produktovými daty e-shopů. Zpracovává XML a CSV feedy, přetváří je a umí e-shop napojit do jakéhokoliv reklamního systému, marketplace či e-shopového řešení. Zkrátka všude, kde je potřeba napojení prostřednictvím produktového feedu.

Napojení do inzertních systémů pomocí Xemelu je velmi rychlé a flexibilní. Umí vyjít vstříc nejrůznějším individuálním požadavkům e-shopů. Proto v Trayto vidíme ideálního partnera pro pomoc e-shopům s jejich expanzí do zahraničí. Xemel používá řada našich klientů, např. Alensa, která v Xemelu spravuje feedy pro 31 zemí. Dále třeba ZOOT, Different a další e-shopy. Mimo to nám Trayto pomáhá také s některými interními projekty a našimi aktivitami v SAE.

Jak funguje reklamace zboží přes Zásilkovnu z pohledu eshopu?

Podat žádost o reklamaci může e-shop skrze webový formulář, který najde na stránkách Zásilkovny či prostřednictvím e-mailu reklamace@zasilkovna.cz. Pokud je reklamace vyřízena kladně, částka je vždy vrácena přímo odesílateli, a to i v případě, že je reklamace podána příjemcem zásilky, kterého o této skutečnosti vždy informujeme.

Červené a stylové auto s logem společnosti Zásilkovna.

Kolik máte aktuálně výdejen v České republice, kolik v zahraničí, a kolik výdejen plánujete přidat do konce roku?

V České republice máme aktuálně téměř 5 000 výdejních míst, na Slovensku 1 284, v Maďarku 684, v Rumunsku 276 a v Polsku 12. Do konce roku plánujeme rozšířit síť výdejních míst na celkem 9 000 celkem, z toho 5 000 v ČR. Vedle toho máme ještě po celé Evropě síť 91 600 partnerských výdejních míst.

Dá se říct, jaký typ zboží se u vás nejčastěji přepravuje? Jaké jsou nejsilnější kategorie?

Povaha nejčastěji přepravovaného zboží odpovídá největším e-shopům, se kterými spolupracujeme.  Nejsilnějšími kategoriemi jsou tedy kontaktní čočky a brýle, kosmetika, elektronika, knihy, oblečení či doplňky stravy.

Čím si vysvětlujete to, že Zásilkovna tak rychle vyrostla, a tak dobře se jí daří?

Základem našeho úspěchu je jednoduchost, transparentnost a dostupnost našich služeb. Pro e-shopy nabízí Zásilkovna komplexní řešení pro celou Evropu včetně Ruska a USA - přes jedno napojení získají přístup ke všem našim službám v ČR i zahraničí a mohou využívat více než 60 dopravců. Pokud se s námi zákazníci spojí, mohou oslovit trh s více jak 700 miliony obyvateli. Zboží e-shopů dokážeme přepravit do zahraničí bez bariér a dalších nákladů. Naši partneři nemusí složitě implementovat rozhraní všech dopravců, stačí jim jeden systém, jedno napojení a jeden štítek.

Jaká je dlouhodobá vize Zásilkovny a v čem vidíte její největší výhody jak pro zapojené e-shopy, tak pro koncové zákazníky?

Chceme posilovat na zahraničních trzích a postupně naplňovat naši vizi být globální platformou pro e-commerce. To zahrnuje zajištění finančních služeb, překladatelských služeb, daňové poradenství, či provoz zahraničních call center pro e-shopy či poskytování služeb naší sesterské společnosti Trayto, které zahrnují pomoc e-shopů s expanzí do světa na úrovni datového napojení na inzertní systémy a marketplace a v Česku a Slovensku rovněž komplexní správa zbožných porovnávačů.

Jaké trendy očekáváte pro tento rok?

Zásilkovna bude dále rozšiřovat svoji síť výdejních míst, a to jak formou navyšování počtu maloobchodních partnerů, tak i spouštěním vlastních automatických výdejních boxů. Tato forma vyzvedávání zásilek se mezi zákazníky těší stále větší popularitě. Například podle údajů Asociace pro elektronickou komerci využívalo před Vánoci výdejní místa až 45 procent zákazníků. Plán na rok 2021 je 9 000 výdejních míst, 5 000 v ČR.

Na konci září loňského roku spustila Packeta v České republice Z-BOXy, bezdotyková soběstačná výdejní místa napájená solárním panelem a ovládaná přes mobilní aplikaci. Aktuálně jich v ČR funguje již 530, 9 na Slovensku. V letošním roce plánuje Packeta počet Z-BOXů výrazně rozšířit. Celkové číslo na konci roku 2021 by se mělo pohybovat v řádu tisíců kusů, kromě ČR plánuje další Z-BOXy instalovat také na Slovensku a Z-BOXy bude rozšiřovat i v dalších zemích střední Evropy.

V loňském roce otevřela Packeta 10 nových dep, celkově jich má již 27, 14 v České republice. Letos v ČR plánujeme spustit 4 nová depa, v dalších zemích, kde působíme, pak 16.

Máme další nemalé cíle: chceme být partnerem pro doručování pro celý svět, tedy aby Packeta byla během několika let globální digitální logistickou platformou. Chceme, aby se 80 % našeho byznysu odehrávalo mimo Česko, takže děláme všechno pro to, abychom zlepšovali naši pozici na zahraničních trzích. Také chceme udávat technologický směr v logistice a přicházet s novými unikátními službami a projekty. Zaměřujeme se také na zelenou logistiku, tedy na ekologické doručování a snižování emisí, a na umělou inteligenci (AI). V logistice můžeme AI využívat například pro sledování stavu zásilek a kompletní zajištění autonomní přepravy nebo pro zpracování obrovských objemů dat, jež logistické společnosti dosud využívají jen minimálně. Toto je směr, kterým se chceme ubírat, abychom do budoucna zvládli ještě větší objemy zásilek a zákazníků.

Daří se vám držet silný růst z minulých let, kdy jste například v roce 2020 přepravili téměř 40,5 milionu zásilek? Kolik zásilek jste přepravili v posledních měsících?

Celá skupina Packeta roste i v tomto roce rychlým tempem. Za první kvartál roku 2021 máme obrat ve výši 1,09 miliardy korun. V meziročním srovnání jde o nárůst o 163 %. Překonání hranice tržeb jedné miliardy korun za čtvrtletí se podařilo poprvé v historii Packety. Počet přepravených zásilek dosáhl 16,9 milionů, což je meziročně 158% nárůst. Zvyšoval se počet výdejních míst skupiny, za první tři měsíce 2021 vzrostl jejich počet o téměř 1 000. V letošním roce cílí skupina Packeta na obrat ve výši 5,2 miliardy korun a 70 milionů přepravených zásilek v celkové hodnotě 84 miliard korun.