hcete se zaměřit se svým podnikáním na e-mailový marketing a přemýšlíte, jak na to? Mailchimp je jedním z nástrojů, který vám pomůže e-mailový marketing nakopnout a nabízí vám i mnoho tipů a ulehčení, aby vaše e-mailové kampaně zabodovaly. Pojďme si tedy projít, co všechno Mailchimp umožňuje!
🛡️ Důvěryhodnost služby Mailchimp - 10/10
Mailchimp byl založen v roce 2001 a dodnes je stoprocentně vlastněn svými zakladateli Benem Chestnutem a Danem Kurziusem. Tuto službu vytvořili jako marketingový produkt pro malé podniky vedle své větší marketingové agentury Rocket Science Group, která se zaměřovala na velké korporátní klienty.
V roce 2007 se rozhodli zaměřit pouze na Mailchimp a svou agenturu zavřeli. Oba mají k malým podnikům blízko, protože v dětství v nich pomáhali svým rodičům, proto jim přišlo, že Mailchimp má větší potenciál a pro ně osobně větší přínos než jejich další počiny. V roce 2017 byl Mailchimp v Inc. Magazínu jmenován Podnikem roku a byl také označen za jednu z nejvíce inovativních společností na světě magazínem Fast Company.
Ačkoliv Mailchimp začal jako nástroj pro e-mailový marketing, od jeho vzniku přibyly i další funkce, jako je například webdesign, možnost vytvoření online obchodu nebo zakoupení domény.
Tato platforma je na trhu už dlouho a používají ji miliony uživatelů po celém světě, proto ji považujeme za důvěryhodnou.
📊 Funkce - 10/10
Hlavní funkcí Mailchimpu je e-mailový marketing. To znamená, že si s jeho pomocí můžete vybudovat databázi kontaktů, na které pak posíláte newslettery, nebo jakékoli další e-maily, kterými svoji cílovou skupinu chcete oslovit.
Mezi další funkce Mailchimpu patří:
- Správa kontaktů - v první řadě jde o sbírání kontaktů, vytvoříte si přihlašovací formulář, který pak nasdílíte potenciálním zájemcům na svých webových stránkách, na sociálních sítích apod. Poté můžete s kontakty dál pracovat, rozdělovat si je do skupin podle zájmů, segmentovat podle jiných charakteristik (lokalita, způsob, jakým se přihlásili k odběru newsletteru). Tato rozdělení vašich kontaktů vám umožní posílat kampaně jen lidem, kterých se zrovna týkají, nebo které budou zajímat.
- Sociální sítě - s Mailchimpem můžete i kontrolovat váš obsah na sociálních sítích, kromě plánování publikace příspěvků můžete vytvářet reklamy, abyste zachytili nové klienty a použít pokročilé reporty, abyste si udělali lepší představu o tom, jaký obsah funguje a jaký ne.
- Automatizace - díky této funkci můžete posílat svým klientům automatické e-maily založené na nějaké aktivitě (zájem o určitý produkt, opuštěný košík apod.).
- Landing page - můžete jich vytvořit neomezený počet. Jde vlastně o samostatnou stránku, s pouze jedním cílem (call to action, oznámení slevy, sběr kontaktů pro newsletter, prodej exkluzivního produktu apod.)
- Pohlednice - vytvořte si design pohlednice pro vaše klienty, aby měli něco na památku.
- Reporty - díky reportům můžete zpracovávat data o vašich kontaktech a kampaních. Tato data, která jsou v Mailchimpu poměrně podrobná, vám pomohou lépe pracovat s cílovými skupinami, s jednotlivými segmenty vašich klientů a také můžete neustále vylepšovat své kampaně na základě úspěchů a neúspěchů vyčtených z dat těch předchozích.
- Průzkumy - pokud například plánujete změnu formátu newsletteru, nebo máte pocit, že vám kampaně nefungují tak, jak byste chtěli, není nic špatného na tom položit pár otázek vašim odběratelům a jejich odpovědi využít pro vylepšení vašich služeb.
- A/B a jiné formy testování - můžete vytvořit kampaně s různými předměty v e-mailu, s jinými vizuály a pak sledovat, která z nich boduje více. Díky této funkci se můžete neustále učit a zvyšovat tak úspěšnost vašich kampaní.
- Vytváření webových stránek a e-shopu - pomocí Mailchimpu si také můžete vytvořit webovou stránku nebo e-shop s pomocí už existujících šablon. Doménu si také můžete zařídit před Mailchimp. Pokud se stavbou webu nechcete strávit mnoho času, toto může být to pravé řešení pro vás.
Mailchimp nabízí velké množství funkcí a neustále přibývají nové, například možnost vytvořit si přes Mailchimp i e-shop nebo webovou stránku. Mailchimp je také známý tím, že dodává velmi detailní statistiky o vašich klientech a kampaních. Proto pokud potřebujete hodně pracovat se segmentací, skupinami a štítky, abyste mohli dobře cílit vaše kampaně, Mailchimp je pro vás vhodnou volbou.
⚙️ Uživatelské prostředí - 9/10
Provést registraci v Mailchimpu není těžké. Po prvním přihlášení se vám ukáže Dashboard, na kterém najdete celkový přehled vašeho účtu (počet odběratelů, přehled nedávno poslaných kampaní apod.). Po levé straně pak naleznete menu, ve kterém jsou tyto sekce:
- Create - zde si můžete vybrat, co chcete vytvořit, zda e-mailovou kampaň, grafiku či design nebo průzkum, abyste získali zpětnou vazbu od svých uživatelů. Všechny tyto zmíněné produkty můžete vytvořit i v jednotlivých sekcích, tady je však máte všechny pohromadě.
- Audience - v této sekci můžete spravovat vše, co se týká vašich odběratelů a klientů. Uvidíte tam, jak se vám počet odběratelů zvětšil nebo zmenšil, konkrétní informace o jednotlivých lidech, statistiky, nastavení přihlašovacích formulářů pro newsletter apod.
- Campaigns - zde uvidíte všechny e-mailové kampaně, které jste poslali, všechny neodeslané koncepty a také reporty ukazující, jak si jednotlivé kampaně vedly.
- Automations - svým klientům můžete posílat automatické e-maily, abyste ušetřili čas. Můžete například poslat automatický e-mail, když má klient narozeniny, nebo po nákupu na vašem e-shopu. Klienti pak budou mít silnější pocit propojení se značkou.
- Website - Mailchimp nabízí také možnost vytvořit si webovou stránku pro váš produkt, postavit si e-shop, koupit si doménu nebo možnost vytvořit si kalendář, kde si vaši klienti budou moci rezervovat termín, pokud neprodáváte produkt, ale službu.
- Content Studio - toto je kreativní asistent, s jehož pomocí budete moci přidávat k vašim kampaním vizuální materiál. Do Content studia můžete nahrávat obrázky, vaše logo nebo si ho můžete propojit s Instagramem.
- Integrations - Zde můžete spravovat veškerá propojení s třetími aplikacemi, o které máte zájem, ať už jde o sociální sítě, aplikace pro e-shopy či grafické nástroje.
- Vyhledávání - vyhledávač vám pomůže pomocí klíčových slov vyhledat jakýkoliv obsah ve vašem účtu.
- Nastavení - v nastavení se můžete podívat na oznámení, upravit nastavení profilu nebo účtu anebo si domluvit schůzku s jedním z expertů, kteří jsou partnerem Mailchimpu.
Na první pohled může Mailchimp vypadat, že v něm bude těžší se zorientovat. Prvotní nastavení newsletteru je náročnější především proto, že newsletter musí obsahovat veškeré právní náležitosti (jako je například GDPR). Následná obsluha je pak už jednodušší a poměrně intuitivní. Mailchimp můžete spravovat buď ve webovém prohlížeči nebo přes mobilní aplikaci.
💪 Jednoduchost používání - 8/10
Po prvním přihlášení do Mailchimpu je potřeba provést nastavení newsletteru. V newsletteru musí být uvedeny všechny nezbytné informace, odběratelé musí souhlasit se zpracováním osobních údajů, musíte se rozhodnout, jaké informace budete sbírat atd. Ve chvíli, kdy je toto nastavení hotovo, se můžete pustit do kampaní.
Poté, co pošlete jednu dvě kampaně, už to pro vás bude rutina. Uživatelské prostředí je poměrně intuitivní a všechny sekce jsou přehledně pojmenované. Navíc, pro klid duše si můžete u každé kampaně poslat na svůj e-mail testovací verzi, abyste měli jistotu, že vašim klientům přijde to, co jim přijít má. Jako bonus navíc bychom chtěli uvést, že Mailchimp má příjemný design, takže pracovat v něm je i potěcha pro oko.
💰 Cena - 7/10
Mailchimp nabízí čtyři varianty předplatného. Můžete si dokonce vybrat bezplatnou verzi, ale pouze do 2 000 kontaktů ve vaší databázi, pak už za službu musíte platit. Bezplatná varianta nabízí možnost vytvořit si pouze jednu audienci, přihlašovací formuláře, e-mailové kampaně a dokonce i několik základních šablon. Nárok na podporu však máte pouze 30 dní po registraci, poté musíte informace hledat v rozsáhlých pomocných materiálech a návodech.
Kromě bezplatné verze nabízí také tři placené tarify.
Essentials
- Cena: 9,99 dolarů za 500 kontaktů - cena však stoupá podle toho, kolik kontaktů v databázi máte až do 50 000 kontaktů.
- V této verzi můžete mít až tři audience, můžete si časově naplánovat své e-maily, využít více než 100 šablon, podporu 24/7 na e-mailu a live chatu nebo naplánovat A/B testování, abyste viděli, která kampaň vám více funguje.
Standard
- Cena: 14,99 dolarů za 500 kontaktů - cena opět stoupá se zvyšováním počtu odběratelů až do 100 000 kontaktů.
- Tento tarif nabízí kromě toho, co už je zmíněno výše, možnost mít až pět audiencí, cílení na skupiny podle jejich chování, možnost naprogramovat si vlastní šablonu, plánovat si příspěvky na sociální sítě apod.
Premium
- Cena: 299 dolarů, tento tarif začíná na 10 000 kontaktech. Cena se zvyšuje v závislosti na počtu kontaktů v databázi až do 200 000, pak je třeba kontaktovat obchodní oddělení a vytvořit s nimi individuální plán.
- U tohoto tarifu se můžete spolehnout na prioritní podporu nejen na e-mailu a live chatu, ale i na telefonu. Můžete mít neomezený počet audiencí a ty si můžete segmentovat s větším detailem, než tomu bylo u předchozích tarifů. Můžete také testovat různé varianty kampaní, abyste vytvořili tu ideální.
Jak si Mailchimp vede ve srovnání s konkurencí? Pro srovnání jsme zvolili ceny pro databázi o 5 000 kontaktech. Za tu byste u Mailchimpu zaplatili přibližně 1 150 Kč u tarifu Essentials, 1 750 Kč u tarifu Standard, tarif Premium je možný až od počtu 10 000 kontaktů.
- SmartEmailing nabízí pouze jeden tarif a cena se liší podle toho, jak velkou databázi kontaktů máte. Při 5 000 kontaktech zaplatíte 1 200 Kč.
- Ecomail (vyzkoušet zdarma) nabízí dva tarify Profi a Marketer+, při počtu 5 000 kontaktů je to za 780 a 1 170 Kč (při platbě za celý rok je to 650 a 975 Kč).
- Substack v ČR zatím hojně používán není, uvádíme ho zde však, protože představuje jiný koncept pro newsletter. Přes Substack můžete totiž svůj newsletter zpoplatnit, pokud věříte tomu, že za váš obsah lidé budou platit. Samotný substack vám službu zpoplatní, až když začnete vydělávat vy. Takže pokud newsletter rozesíláte zadarmo, tak nic neplatíte nehledě na velikost vaší databáze.
Mailchimp patří mezi dražší platformy pro rozesílání newsletterů a služba se vám prodraží víc a víc, jak vám bude narůstat počet odběratelů. Což je také důvod, proč někteří klienti přecházejí na jiné platformy ve chvíli, kdy mají se svým newsletter úspěch, jelikož se jim už nevyplatí.
🌄 Šablony - 9/10
Mailchimp nabízí více než 100 šablon. Znamená to, že nemusíte vytvářet e-mailové kampaně úplně z ničeho, ale můžete si vybrat jednu ze šablon, která se nejvíce blíží vašemu záměru a pak ji uzpůsobit vašim potřebám.
Šablony můžete vybírat podle:
- Rozvržení - můžete si vybrat z úplně jednoduchých šablon, podle toho jaké rozvržení stránky chcete v newsletteru mít (jeden, dva nebo tři sloupce apod.).
- Cíle - chcete šablonu proto, abyste prodali produkt, oznámili nějakou novinku, vyprávěli nějaký příběh nebo vzdělali vaše odběratele v nějaké problematice? Pro všechny tyto potřeby nabízí Mailchimp vlastní šablony.
Šablony si také můžete sami naprogramovat, pokud vám ty dostupné nebudou vyhovovat. Mailchimp vám pro tyto účely nabízí i programovací návod.
🤖 Možnosti propojení - 10/10
Mailchimp nabízí více než 250 možných propojení s aplikacemi třetí strany, a to ze všech možných odvětví.
- Sociální sítě - účet si můžete propojit se svými profily na sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram nebo Twitter. Bude pak pro vás jednodušší publikovat vaše newslettery, nebo naopak přidávat obsah ze sociálních sítí do newsletteru.
- Wordpress - můžete si budovat vaši databázi pomocí webových stránek, pokud je spravujete přes Wordpress.
- Canva - s tímto propojením můžete snadno přidávat grafický obsah vytvořený v Canvě do vašich kampaní.
- Eshopové nástroje - můžete si s Mailchimpem propojit nástroje, jako je Woocommerce nebo Magento, a propojit tak váš e-shop s e-mailovým marketingem.
- Eventbrite, Hopin - přidejte si registrace na různé akce, které buď pořádáte, nebo je chcete propagovat, do vašeho newsletteru.
- Integromat, Zapier - s pomocí těchto dvou aplikací si můžete svůj účet v Mailchimpu propojit s dalšími stovkami aplikací a služeb.
Mailchimp nabízí opravdu široké možnosti propojení s různými službami ve všech představitelných odvětvích, takže v seznamu určitě najdete to, co potřebujete.
🕹️ Zábavnost služby Mailchimp - 9/10
Online marketing je obecně považován za kreativní práci. E-mailovou kampaň jde pojmout různými způsoby a jde si s ní opravdu vyhrát, pokud o to máte zájem. Proto tento nástroj považujeme už z podstaty za zábavný.
Na začátku si ho možná budete muset trochu osahat, ale pak už můžete naplno využít jeho potenciál a pořádně si s ním vyhrát.
📧 Zákaznická podpora - 8/10
Možnosti zákaznické podpory se liší podle toho, jaký tarif máte. U bezplatné verze máte nárok na podporu pouze během třiceti dnů po registraci. Po uplynutí této doby musíte odpovědi hledat v manuálech a marketingových tipech, kterých ale Mailchimp nabízí hodně.
Pokud využíváte tarif Essentials a Standard, máte nárok na 24/7 e-mailovou podporu a live chat. Live chat funguje v angličtině, španělštině a francouzštině, stejně jako e-mailová podpora. U tarifu Premium získáte prioritní vyřízení vašich požadavků a k 24/7 e-mailové a live chatové podpoře se přidá i možnost vyřídit vaši žádost po telefonu.
U všech tarifů si navíc můžete domluvit schůzku s expertem, pokud potřebujete v nějaké oblasti více poradit. Funguje to tak, že zadáte vaši lokalitu, v jaké oblasti chcete poradit a zodpovíte pár otázek. Mailchimp vás pak spáruje s expertem ve vaší lokalitě. V databázi najdete firmy sídlící v 59 zemích a domluvíte se v nich v 35 jazycích, mezi nimi je i Česká republika. Experti vám mohou poradit s e-mailovým marketingem, grafickým designem, marketingovou strategií, webdesignem a dalšími.
Kromě zákaznické podpory má Mailchimp na svých stránkách i sekci s návody a tutoriály. Najdete tam návod, jak začít, jak si vybudovat databázi kontaktů, jak si rozsegmentovat vaši databázi, aby vám to pomohlo (to je důležité obzvlášť u bezplatné verze, kde můžete mít pouze jednu audienci). Kromě toho v této sekci také naleznete mnoho odkazů na články s všemožnými tématy, marketingové tipy, marketingový slovníček apod.
Je samozřejmě pochopitelné, že žádosti platících zákazníků jsou vyřizovány přednostně i to, že se platící zákazníci mohou s podporou spojit skrz více kanálů. Přesto by podle nás vysílalo lepší signál, kdyby se i klienti využívající bezplatnou verzi měli na koho obrátit, když jsou bezradní.
✏️ Pro koho je vhodný nástroj Mailchimp
Nástroj Mailchimp se nejvíce hodí pro malé a střední firmy. Řekli bychom, že se hodí, pokud s e-mailovým marketingem teprve začínáte, jelikož se můžete s nástrojem v bezplatné variantě seznámit a pak teprve přejít na placenou verzi, pokud vám bude vyhovovat.
Bohužel, čím více budete mít odběratelů, tím více bude cena služby stoupat. Služba se pro vás tedy s přibývajícím úspěchem může stát nevýhodnou a pak se budete muset poohlédnout po něčem jiném.
✅ Závěrečné hodnocení - 9/10
Mailchimp patří k všeobecně známých službám, kterou využívají miliony podniků. Nabízí velké množství funkcí. Prakticky neexistuje nic, co byste s Mailchimpem nemohli vytvořit, pokud jde o e-mailový marketing. Jeho největší výhodou jsou pokročilé statistiky a souhrn informací o vašich zákaznících a kampaních, které vám pomáhají neustále svou tvorbu vylepšovat. Kladně také hodnotíme uživatelské prostředí, vizuální stránku a jednoduchost této služby. Nevýhodou Mailchimpu jsou pak jeho ceny, které jsou v porovnání s konkurencí o něco vyšší. I tak se nám ale Mailchimp během testování zalíbil a můžeme vám tento nástroj upřímně doporučit.