S

lyšeli jste o platební bráně Pays a přemýšlíte, co vám může nabídnout oproti jiným platebním branám na trhu? V této recenzi najdete přehledný popis toho, jaké služba nabízí funkce, jaké jsou její dostupné platební metody, jak to vypadá s placením nebo jak snadno si ji vložíte do vašeho e-shopu. Pojďme se na to vrhnout!

🛡️ Důvěryhodnost služby Pays - 8/10

Platební brána Pays funguje v České republice a na Slovensku a je vedena pod firmou pays.cz s.r.o. Zakladatelé s ní vstoupili na trh v roce 2015, ale pracovali na ní už několik let předtím. Jejich cílem bylo, aby byla brána co nejjednodušší a aby ji mohli používat i obchodníci, kteří nevlastní e-shop, a to pomocí platebních odkazů a předpisů, jež vysvětlujeme níže.

Platební brána Pays je registrována u České národní banky jako poskytovatel platebních služeb malého rozsahu, což znamená, že nabízí řešení jak pro obchodníky s obratem 5 000 měsíčně, tak pro obchodníky s obratem desítek milionů. Obchodník si buď může zvolit úplně okleštěnou verzi se základními funkcemi, a nebo si může vyžádat některé z velkého počtu volitelných a nadstandardních služeb. Platební bránu Pays používá například Aukro, Pivovar Bernard, Český svaz biatlonu nebo Studentská unie ČVUT.

Na svých stránkách neuvádí mnoho informací o svém založení nebo vývoji. Z obchodního rejstříku jde vyčíst, kdo je jednatel firmy, ale nelze dohledat její zakladatele. Jako jednatelé jsou uvedeni Jiří Štěpánek, Igor Vejchoda a Karel Sasín. Přesto, vzhledem ke všem ostatním známým informacím, považujeme tuto službu za důvěryhodnou.

VYZKOUŠEJTE PLATEBNÍ BRÁNU PAYS

📊 Funkce a platební metody - 8/10

Úvodní stránka na webu Pays, kde najdete popis s informacemi, že Pays je jednoduchá a snadno nastavitelná platební brána.

Základní funkcí platební brány je možnost zprostředkovat vašim klientům zaplatit za vaše služby a produkty bez toho, aby museli do kamenného obchodu. Platební bránu mohou využít vlastníci e-shopů a s touto konkrétní bránou není ani ten e-shop nutností. Můžete jednoduše umístit platební odkaz na vaše webové stránky.

Pays však nabízí spoustu dalších užitečných funkcí, mnoho z nich u jiných platebních bran nenajdete. Samotné Pays dělí své funkce na volitelné (možnost provádět transakce je základ, vše ostatní si obchodníci navolí podle potřeby) a nadstandardní (tyto funkce Pays prezentuje jako ojedinělé v porovnání s jinými branami). Většina těchto funkcí není zpoplatněná, některé však ano, a u těch je to v našem seznamu uvedeno.

Nadstandardní funkce:

  • Platební odkaz a předpis - díky funkci odkazu můžete přijímat platby i bez toho, abyste vlastnili e-shop. Můžete si umístit odkaz na webové stránky, nebo ho zákazníkům odeslat pomocí e-mailu - v případě e-mailu jde o funkci předpisu, s jejíž pomocí si vytvoříte šablonu s předmětem, odkazem a částkou k úhradě.
  • E-produkty - díky této funkci můžete nabízet svým klientům i nehmotné produkty, jako jsou například přístupová hesla, vouchery, e-knihy a jiné elektronické soubory nebo vstupenky. 
  • Platební terminál v mobilu - nemusíte si zřizovat platební terminál, pokud například nemáte kamennou prodejnu, ale občas jste na nějaké akci ve stánku. Jako platební terminál vám poslouží mobilní aplikace na vašem telefonu. 
  • Vlastní e-shop Zákazník - pokud nemáte vlastní e-shop a máte pocit, že by se Vám nevyplatilo si ho vytvářet, můžete využít nabídku od platební brány Pays. Ta má totiž vlastní e-shop, na kterém se můžete zaregistrovat a prodávat tam. Tato varianta určitě není pro ty, kteří nabízejí mnoho produktů v různých kategoriích, ale pokud prodáváte jen pár kousků, nebo několik služeb, může pro vás být tato možnost výhodná. Za rok zaplatíte 1 200 Kč, pokud jste ale v režimu VIP (popsáno níže),  máte tuto službu zadarmo. 

Volitelné funkce:

  • Druhý pokus o platbu - tato funkce se bude hodit, pokud vaši zákazníci neprovedou platbu správně napoprvé. Často se stane, že se platba z nějakého důvodu neuskuteční a takto budou mít vaši zákazníci možnost kliknout na tlačítko „opakovat platbu“ a po dobu šedesáti minut budou moci platbu dokončit. Zvýší se vám tak procento dokončených plateb. 
  • Připomínač plateb převodem a kartou - tato funkce se podobá té předchozí. Pokud zákazník z nějakého důvodu platbu neprovede, přijde mu před expirací upomínka, aby platbu dokončil. 
  • Upozornění na nedokončenou platbu - důvody, proč někteří zákazníci platbu nedokončí, se různí. Někdy najdou stejný produkt někde jinde za lepších podmínek, nebo si nákup rozmyslí. Když k tomu dojde, obchodník dostane upozornění a může pak kontaktovat zákazníka a zjistit příčinu nedokončení platby. 
  • Seznam nedokončených plateb - seznam nedokončených plateb najdete v administrativním uživatelském rozhraní. Můžete si tam také rovnou vygenerovat platební předpis a poslat zákazníkovi nové platební údaje. 
  • Opakovaný platební odkaz - pokud nabízíte službu, která má opakovací charakter, můžete nastavit pro svoje zákazníky opakovaný platební příkaz. Placení je dobrovolné, takže ho přijmou, jen pokud budou mít zájem a vy nebudete muset platební příkazy vytvářet ručně pokaždé znovu. 
  • Internetová pokladna - jde vlastně o seznam odkazů na vašich webových stránkách, pokud nemáte e-shop. Zákazník si může vybrat z nabídky a rovnou zaplatit. Vy pak o platbě budete informováni e-mailem. 
  • Virtuální platební terminál - jde o podobnou funkci, jako je mobilní terminál, akorát budou zákazníci platit na internetové stránce na vašem zařízení, ne na telefonu. Platit mohou kartou, pomocí QR kódu, nebo i hotově. 
  • Režim 3D secure - toto je velmi užitečná funkce. Díky ní budou všechny transakce prováděné bezpečně, pomocí ověření SMS nebo jinou z metod. 
  • Generování daňového dokladu - pomocí této služby můžete generovat daňové doklady pro zákazníky. Vzhled dokladu si můžete nastavit, můžete přidat dokonce i své logo. Tato služba je zpoplatněna 0,50 Kč za doklad. 
  • Přesměrování dotazů zákazníkovi - pokud vaši zákazníci odpoví na potvrzení o platbě, nebo na jiný automatický e-mail, bude tato odpověď přesměrována na podporu e-shopu.
  • SMS upozornění obchodníkovi a zákazníkovi - můžete si aktivovat SMS upozornění, která vás budou informovat o každé platbě. V některých případech můžete zaslat potvrzovací SMS i zákazníkovi, převážně v případě elektronických produktů. Pomocí SMS můžete například zasílat heslo či kód k aktivaci. Tato služba je také zpoplatněna za 0,85 Kč za SMS.
  • Bezkontaktní identifikace zákazníka - pokud potřebujete výdej objednávky napárovat na platbu, pomocí QR kódu můžete jednoduše ověřit, že jde o správného zákazníka. Často to využívají restaurace pro rozvoz nebo výdej jídla z okýnka. 

Pays nabízí kromě běžných funkcí mnoho těch, které u jiných platebních bran nenajdete. Naopak zase chybí některé, na které jsme u jiných platebních bran zvyklí jako například blokace částky nebo zapamatování platby.

A jak to vypadá s platebními metodami?

Platit můžete poměrně standardní škálou platebních metod. 

  • Platba kartou - Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron
  • Bankovní převod - zákazník obdrží e-mail s výzvou a údaji k platbě. 
  • PayPal - virtuální peněženka, vhodná obzvlášť při platbách ze zahraničí. 
  • Další - Apple Pay, Google Pay, Masterpass, QR kód, platba mobilem (strhne se z kreditu) - Apple Pay pouze u některých banek, ale plánují možnosti rozšířit.

Pays nabízí standardní možnosti, co se týče platby kartou, ale co se týče alternativních metod placení, jako je placení elektronickými peněženkami, QR kódem nebo pomocí mobilního telefonu, tam je naopak nabídka široká.

💪 Integrace a jednoduchost používání - 10/10

V první fázi si musíte vytvořit účet a u Pays se zaregistrovat. Při registraci musíte vyplnit jméno a příjmení, jméno společnosti, e-mailovou adresu a telefonní číslo. Ve chvíli, kdy je registrace dokončena, musíte aktivovat platební bránu a máte na výběr. První možností je, že nemáte e-shop a stačí vám umístit platební odkaz na vaše webové stránky, nebo dokonce posílat odkazy e-mailem jednotlivým klientům. Platební odkazy si můžete jednoduše vygenerovat v rozhraní administrace Pays.

Další možností je využít jednu z e-shopových aplikací nebo si naprogramovat vlastní e-shop. Pays nabízí instalaci platebních modulů, jako jsou Shoptet, Wix, Webmeeting, Reservanto, FAPI, Streamio, WooCommerce, Magento a další. Také je možné využít jejich e-shop Zakaznik.cz, pokud nemáte širokou nabídku. Pokud máte vybudovaný vlastní e-shop, Pays poskytne dokumentaci vašim programátorům, kteří se postarají o integraci brány.

Používání platební brány může variovat od naprosto základního, tedy velmi jednoduchého, v případě používání odkazů na vašich webových stránkách, po běžné, pokud si integrujete platební bránu do vašeho e-shopu. Uživatelské rozhraní je přehledné a jednoduché na používání.

⚙️ Uživatelské prostředí - 10/10

V uživatelském prostředí Pays vidíte všechny důležité informace - zůstatek účtu, poslední přijaté platby atd.

Po přihlášení se dostanete na hlavní stránku, kde najdete základní informace o stavu platební brány a poslední přijaté platby. Co tam na vás čeká dále? 

  • Hlavní stránka - na horní listě uvidíte, jestli je vaše platební brána aktivní, svůj zůstatek na účtu a kolik peněz je na cestě, tzn. platby, které zákazníci provedli, ale které ještě nebyly připsané na účet. Pod tím uvidíte seznam aktivních platebních bran a poslední přijaté platby. 
  • Přijaté platby - v další sekci pak najdete přehled přijatých transakcí. Zeleně budou vybarvené ty, které jsou dokončeny a peníze se vám připsaly na účet. Žlutě jsou označeny platby, které jste vrátili zákazníkům, a bez barvy jsou ty, které jsou na cestě, tedy čeká se, až budou připsány. V přehledu jde také vyhledávat pomocí filtrů (e-mail, platební metoda atd.) a můžete zákazníkům vygenerovat doklady a potvrzení platby. Můžete se zde také podívat na měsíční přehled plateb a stáhnout si měsíční výpis.
  • Platební předpisy - v této sekci můžete vytvářet platební předpisy pro svoje klienty a vaši zákazníci tak obdrží pokyny a údaje k platbě.
  • Platební odkazy - zde můžete generovat platební odkazy. Ty se vám budou hodit, pokud bude více zákazníků platit stejnou částku. Můžete si odkaz například umístit na webové stránky. U každé částky uvidíte počet plateb, které byly provedeny. 
  • Převod tržeb - zde najdete veškerý přehled převodů z účtu Pays na váš bankovní účet. Pokud chcete peníze převést, musíte vytvořit nový požadavek a peníze budou převedeny následující pracovní den. 
  • Nastavení platební brány - v nastavení se můžete informovat o nastavených parametrech a navolit si, jaké volitelné a nadstandardní funkce chcete aktivovat. 
  • Účet - zde můžete upravovat informace o vašem účtu. 

Pays můžete používat i na mobilu díky mobilní aplikaci, která je dostupná pro Android i pro iOS. Uživatelské rozhraní je přehledné, neobsahuje mnoho záložek a dá se v něm snadno zorientovat.

💰 Cena - 8/10

Systém placení u Pays funguje trochu jinak než u jiných platebních bran. Za prvé, nemá žádné paušální měsíční poplatky ani minimální měsíční obrat, kterého musíte dosáhnout. Zato ale zaplatíte aktivační poplatek 600 Kč po podpisu smlouvy, tu uzavíráte na dobu neurčitou a můžete ji kdykoliv vypovědět. Pak také platíte transakční poplatky. Za převod tržeb Pays účtuje od 0 do 39 Kč, cena se domlouvá individuálně.

Pays nenabízí rozdílné tarify, ale tři různé platební režimy. Po aktivaci platební brány jsou všichni uživatelé automaticky v režimu Pays Standard, poté se můžete posunout do těch dalších. Ve všech těchto režimech máte k dispozici volitelné a nadstandardní funkce, ale režimy se liší cenou poplatků a úrovní zákaznické podpory. Cena se počítá podle obratu, výše průměrné platby, množství reklamací nebo země, odkud zákazníci jsou.

PAYS STANDARDPAYS VIPPAYS DIRECT
CENA1,5 - 2,5 % z transakce1 - 2 % z transakce0,6 - 1,5 % z transakce

Pays Standard

  • Cena: 1,5 - 2,5 % z každé transakce (podle platební metody, kterou zákazník použije). Od měsíčního obratu 100 000 Kč se poplatky z transakce snižují. 
  • Jde o výchozí režim, který bude mít po registraci každý obchodník. 
  • Jsou dostupné volitelné a nadstandardní funkce a e-mailová infolinka. 

Pays VIP

  • Cena: 1 - 2 % z každé transakce
  • Sem se přesunou obchodníci, kteří používají platební bránu více než šest měsíců, mají minimum reklamací a vyšší obrat. 
  • Kromě nižších transakčních poplatků mají také nárok na VIP telefonickou podporu, okamžité převody tržeb (do deseti minut od zadání požadavku) a bezplatně dostupný prodejní systém Zakaznik.cz. 

Pays Direct

  • Cena: 0,6 - 1,5 % z každé transakce
  • Na tomto režimu spolupracuje Pays s Global Payments a využívá k tomu GP Webpay, což je také platební brána. Pokud si tuto možnost zvolíte, budete připojeni na systém acquirera nebo na konkrétní banku. V případě využití Pays Direct neplatíte žádný aktivační poplatek a po dobu prvních tří měsíců ani transakční poplatky. Po třech měsících začnete platit poplatky přímo poskytovateli služby (acquirer). 
  • Všechny funkce, které Pays nabízí, vám zůstanou a co se týče poplatků, zbavíte se prostředníka. Tržby vám přijdou každý den na účet. Tato možnost většinou vyhovuje obchodníkům z vyšším obratem. 

A jak jsou na tom s poplatky jiné platební brány?

  • GoPay nabízí tři tarify. Za tarif pro podniky s menším obratem zaplatíte 2,2 % + fixní poplatek 3 Kč za každou transakci a poplatek za vedení brány 190 Kč. Za tarif pro podniky s větším obratem neplatíte poplatek za vedení brány, ale zaplatíte 0,9 - 2,2 % + fixní poplatek 3 Kč za každou transakci. U obou tarifů platíte také poplatek 10 Kč za každou výplatu na bankovní účet. Třetí tarif je nastaven na mírů podnikům s těmi největšími obraty. 
  • Platební brána ThePay nabízí také tři tarify podle obratu. Při měsíčním obratu do 50 000 Kč zaplatíte 0,99 % za transakci a 139 Kč za vedení brány. Při obratu od 50 000 Kč do 250 000 Kč zaplatíte 0,89 % za transakci a nic za vedení brány. A při obratu nad 250 000 Kč zaplatíte 0,79 % a neplatíte nic za vedení brány.
  • Platební gigant Stripe si za evropské platební karty účtuje 1,4 % a za neevropské karty 2,9 % z každé transakce + fixní poplatek 6,50 Kč za transakci.

Pays rozhodně na první pohled vychází jako levnější varianta a to obzvlášť pro obchodníky s malým obratem, jelikož nikdo nemusí platit měsíční paušální poplatky. Nevýhodou však je, že nastavení cen není úplně transparentní. Transakční poplatky se liší podle platební metody, ale konkrétní procenta jsou uvedena jen pro první platební režim.

VYZKOUŠEJTE PLATEBNÍ BRÁNU PAYS

‍📧 Zákaznická podpora - 8/10

Pays nabízí stránku s nápovědou, kde najdete informace k různým tématům a odpovědi na často pokládané otázky. Samo Pays navádí své uživatele, aby nejprve zkusili vyhledat svou odpověď na této stránce a až poté kontaktovali zákaznickou podporu.

Pokud v nápovědě nenajdete odpověď na vaši otázku, můžete Pays kontaktovat buď na e-mailové adrese pro technickou pomoc, reklamaci plateb nebo urgentní problémy. Pokud váš dotaz nespadá ani do jedné skupiny, kontaktujte podporu přes formulář, který najdete na konci každé stránky na webovkách. Jen vyplníte jméno, e-mailovou adresu a váš dotaz a Pays zaručuje odpověď ještě týž pracovní den.

Podpora funguje od pondělí do pátku v pracovních hodinách, takže pokud svůj dotaz pošlete těsně před koncem pracovní doby nebo dokonce po, odpoví vám až následujícího dne. Úroveň podpory se liší podle toho, v jakém režimu vaše platební brána funguje, jak je zmíněno výše. Podle našich zkušeností však podpora obecně reaguje rychle a vstřícně.

✏️ Pro koho je vhodný nástroj Pays

Tato platební brána je vhodná pro menší podniky, jelikož nemá žádný limit na měsíční obrat a i obchodníci s těmi nejmenšími zisky nemusí platit měsíční paušální poplatky. Na druhou stranu, i obchodníci s vysokými obraty si přijdou na své, jelikož budou platit pouze minimální poplatky.

Přesto bychom řekli, že vzhledem k nabídce (obchodníci nemusí mít ani e-shop, ani webové stránky) je služba Pays vhodnější pro menší podniky.

‍✅ Závěrečné hodnocení - 9/10

Tato služba nabízí výhodnou cenovou nabídku, možnosti pro obchodníky bez e-shopu a zajímavé funkce nebo přehledné uživatelské prostředí. Integrace a používání Pays jsou velmi jednoduché, což považujeme za jednu z největších předností této platební brány. Zákaznická podpora je kvalitní. Během testování Pays jsme neobjevili žádné větší nedostatky, a proto vám tuto platební bránu můžeme doporučit.

VYZKOUŠEJTE PLATEBNÍ BRÁNU PAYS