C

hcete zefektivnit práci vašeho týmu nebo firmy? Pracujete častěji z domova a chcete mít jistotu, že všichni budou mít přístup ke všem informacím? Podívejte se na tento popis služby Slack, což je nejen komunikační platforma užitečná pro menší i větší podniky, a popřemýšlejte, zda pro vás není tou pravou.

🛡️ Důvěryhodnost služby Slack 10/10

Slack je uzavřená komunikační platforma fungující pod společností Slack Technologies. Služba byla poprvé představena veřejnosti v srpnu 2013. Původně byl Slack zamýšlen jako interní nástroj společnosti Tiny Speck. Měl jim pomoci při vývoji online hry Glitch. 

Společnost byla založena Stewartem Butterfieldem, který je dodnes CEO společnosti, a Calem Hendersonem, jenž figuruje ve struktuře jako CTO. Kromě Slacku se tito dva podíleli také na tvorbě Flickru, komunitního webu pro sdílení fotografií. 

V roce 2019 začala společnost prodávat své akcie a získala tak na hodnotě 21 miliard dolarů. V roce 2021 se pak spojili se společností Salesforce, jež provedla akvizici v hodnotě 27,7 miliardy dolarů. 

Dnes má Slack více než 169 000 uživatelů a ti ho používají ve více než 150 zemích světa, je dostupný v osmi jazycích. Slack používá mimo jiné i Netflix, Uber nebo Lonely Planet. Centrálu má Slack v San Franciscu, ale kanceláře mají po celém světě: v Kanadě, Irsku, Austrálii, Japonsku nebo v Indii. 

Jde o mezinárodní společnost, která si díky spojení se Salesforce ještě více upevnila pozici na trhu. Služba už je funkční poměrně dlouho a používá ji rostoucí číslo zákazníků po celém světě. Tuto službu považujeme za důvěryhodnou.

📊 Funkce - 8/10

Jak je již zmíněno výše, Slack je komunikační platformou a jeho základní funkcí je umožnit firmám komunikaci v rámci týmů. Dává jim také možnost zorganizovat sebe a své projekty. Pojďme se podívat konkrétně, s jakými funkcemi se u ní setkáte. 

  • Channels (Kanály) - díky této funkci můžete propojit ty správné lidi a informace v různých kanálech. Vaši kolegové budou moci sdílet své nápady a komentáře. V kanálech se vám bude snáz udržovat přehled o tom, v jaké fázi je projekt nebo téma, které zrovna řešíte. Kanály můžete vytvářet jak pro projekty, tak i pro jednotlivé týmy, aby spolu mohly snáze komunikovat (například marketing, HR apod.). Výhoda kanálů, oproti e-mailům, je, že všichni mají přistup ke stejným informacím (konverzace, soubory atd.). Mohou být veřejné (každý ve vaší firmě si informace může dohledat), nebo soukromé (obsahuje informace, které by neměly být veřejně dostupné). 
  • Connect - díky této funkci můžete ve Slacku spolupracovat i s lidmi mimo vaši společnost (obchodními partnery, zákazníky). Díky Connectu můžete svým zákazníkům a partnerům nabídnout vyšší míru podpory a kratší časy mezi odpověďmi. Výhodou také je, že zákazníci partneři nemusí řešit, koho by měli s konkrétním dotazem kontaktovat, a ujme se toho ten, koho se to týká. 
  • Zprávy - můžete je odesílat rovnou, nebo si jejich odeslání můžete nastavit na později. Zahájit můžete také skupinové chaty nebo diskuze. 
  • Aplikace - svůj účet ve Slacku můžete spravovat nejen v prohlížeči, ale také v aplikaci dostupné pro mobilní telefony (Android, iOS) a plochu počítače. 
  • Audio a video hovory - se svými kolegy se můžete také spojit pomocí audio a video hovorů. Tato funkce se vám může hodit, například pokud pracujete z domova, což už je v dnešní době poměrně časté. Na hovory můžete samozřejmě využít i jiné platformy, ale díky Slacku máte vše dostupné pouze v jedné.  
  • Workflow builder - tato funkce by vám měla zjednodušit práci s rutinními úkoly. Tím pádem vám zaberou méně času. Některé úkoly si můžete zautomatizovat a zjednodušit (přivítání nových zaměstnanců, některé zprávy, sbírání zpětný vazby).
  • Vyhledávání - můžete vyhledávat v konverzacích a nahraných souborech a sdílet části konverzací v kanálech, které se jich týkají. K vyhledávání můžete použít také filtry, abyste si ho zjednodušili, můžete zadávat například jméno osoby, která text napsala, nebo konkrétní projekt, jehož se text týkal. 
  • Sdílení souborů - při sdílení souborů v konverzacích a kanálech můžete také přidat kontext, poznámky a komentáře a tím svým kolegům usnadníte práci se soubory. 
  • Slack Atlas - jednotliví členové vašeho týmu mohou sdílet se zbytkem informace o své pozici ve firmě, o svých dovednostech a podobně. Zaměstnanci tak budou mít větší přehled o tom, s kým pracují a s čím se na své kolegy mohou obracet. 

Slack nabízí množství funkcí, které mají za úkol usnadnit vám a vašim kolegům  pracovní proces. Snaží se v zásadě nabízet takové funkce, abyste nemuseli používat pro svou práci jiné platformy. Pokud vám některé přece jen chybí, je také možné že se k nim dostanete pomocí propojení s aplikacemi třetích stran, které Slack nabízí.

⚙️ Uživatelské prostředí - 9/10

Uživatelské prostředí má příjemný design a vy si s ním můžete trochu pohrát a upravit si ho, aby se vám v něm snáze pracovalo. Můžete například upravit barevnost, jaké složky se vám budou zobrazovat v menu po levé straně, jak se vám budou zobrazovat zprávy od kolegů a podobně. 

Po levé straně máte v první řadě seznam kanálů. U každého kanálu můžete vložit popis a účel daného kanálu, můžete zvolit, jaké integrace budete potřebovat a můžete rozhodnout, zda bude kanál soukromý nebo veřejný. U kanálů můžete vytvářet příspěvky a připomínky, můžete reagovat na příspěvky jiných lidí a sdílet je nebo si je ukládat. A také můžete označovat jednotlivé zprávy a komentáře za splněné, pokud v sobě obsahují nějaký úkol. 

V menu po levé straně také najdete seznam všech kolegů, kterým můžete posílat soukromé zprávy, pokud nechcete obsah sdílet se zbytkem týmu nebo pokud vám to přijde zbytečné. Nakonec tam také najdete analýzy - kolik už jste vypotřebovali prostoru na úložišti, kolik jste odeslali zpráv, kdo jsou aktivní členové apod. 

Uživatelské prostředí má za úkol umožnit vašemu týmu snadněji sdílet informace týkající se projektů, na kterých pracuje. Jednoduchý vzhled, ve kterém máte po ruce převážně jednotlivé kanály a ve kterém jsou méně používané funkce o trochu víc schované, aby nerušily běžný chod aplikace, to umožňuje.

💪 Jednoduchost používání- 9/10

Rozložení služby Slack je poměrně intuitivní. Po levé straně najdete nejpoužívanější funkcionality platformy, tzn. to, co budete hledat nejčastěji. Různá nastavení profilu, pracovního prostředí nebo aplikace jsou naopak schované v různých rolovacích menu, ale i v těch se bez větších obtíží zorientujete, jelikož jich tam není tolik. Nevýhodou Slacku je, že není dostupný v češtině. 

Účet u Slacku si vytvoříte snadno. Pro vytvoření účtu můžete použít Google nebo Apple účet, popřípadě jinou e-mailovou adresu. Preferuje se použít pracovní e-mail. Po zadání e-mailové adresy vám přijde na e-mail šestimístný kód, který zadáte a můžete začít vytvářet pracovní prostředí. Nejdříve musíte zadat název firmy a to, na čem zrovna pracujete a nakonec také lidi, s nimiž chcete spolupracovat. Zadáte jejich e-mailové adresy a přijde jim pozvánka do platformy. Ta vám rovnou nabídne stažení aplikace na plochu a vy si tak můžete zvolit, co vám víc vyhovuje.

‍💰 Cena - 7/10

Slack nabízí čtyři možné tarify, včetně bezplatné verze. Ta je ale samozřejmě omezená, takže pokud by pro vás některá omezení, nebo chybějící funkce byly stěžejní, můžete se podívat na nabídku placených tarifů. 

Free

  • Cena: zdarma
  • Bezplatná verze vám nabízí neomezený počet kanálů, 5 GB úložiště pro všechny členy týmu dohromady, dvoufázové ověření, sdílení souborů atd. Ale budete mít přístup pouze k 10 000 posledních zpráv. Ve starších zprávách už vyhledávat nebudete moct. Integrovat můžete až deset aplikací a hovory vám tarif umožní pouze jeden na jednoho. Budete mít nárok na standardní podporu. 

Pro

  • Cena: 7,50 euro měsíčně za každého uživatele (6,25 euro, pokud zaplatíte za celý rok)
  • Tento tarif vám navíc nabídne neomezený přístup k historii zpráv, neomezené možnosti propojení s aplikacemi třetích stran, úložiště 10 GB (ale pro každého uživatele). Také vám umožní upravit si rozložení v uživatelském prostředí a využívat Slack Connect. K videohovorům se může přihlásit až 15 uživatelů, kteří mohou i sdílet obrazovku, a máte nárok na podporu 24/7.

Business +

  • Cena: 14,10 euro měsíčně za každého uživatele (11,75 euro, pokud zaplatíte za celý rok)
  • Tento tarif má oproti těm předešlým 20 GB úložiště na uživatele a možnost exportovat z aplikace data. Budete mít také nepřerušovaný nárok na podporu, a to se zárukou odpovědi do čtyř hodin. 

Enterprise

  • Cena: sjednává se individuálně. Musíte kontaktovat obchodní oddělení. 
  • Tento tarif je zamýšlen pro velké firmy a nabízí tedy 1 TB pro každého uživatele a jako jediný z tarifů také neomezený počet pracovních prostředí. Také budete mít nárok na na míru vytvořené podmínky užívání a doménu. Tento tarif zaručuje zároveň prioritní podporu. 

Slack nefunguje zcela stejně jako platformy na projektové řízení, ale sdílí s nimi některé funkcionality. V porovnání s nimi se drží cenově v průměru, levnější varianta Slacku se dokonce řadí spíše k těm levnějším. Nutno však dodat, že si v ní nelze práci strukturovat do úkolů podle témat a projektů, jako je to u běžných služeb pro projektové řízení, takže od Slacku nemůžete očekávat stejný záběr.

🤖 Možnosti propojení - 10/10

Samotný Slack nabízí všemožné užitečné funkce. Ale pokud by vám v nich nějaká důležitá chyběla, můžete se podívat na nabídku aplikací třetích stran, které si do svého účtu můžete integrovat. 

Můžete vybírat z několika balíčků, ale také z mnoha dalších aplikací, které jsou roztříděny podle témat: 

  • Google Workplace - Google Calendar, Gmail, Google Disk
  • Office 365 - Outlook, OneDrive, Microsoft Teams
  • Atlassian - Jira, Trello, Confluence
  • Komunikace - Zoom, Hangouts
  • Marketing - Mailchimp, Brand24, Glance
  • HR - Greet Box, Reminder Bot, Office Amp
  • Zdraví a pohoda - Gratitudely, Good Job, Thinkladder (abyste nazapomínali i na pohodu svých zaměstnanců)
  • Zprávy - Twitter
  • Produktivita - Asana, Workast, Loom

A samozřejmě můžete Slack také propojit s aplikací Zapier, jež vám nabízí stovky dalších možností integrace. 

Slack je převážně komunikační platforma, ale díky široké nabídce integrací všeho druhu si pracovní prostředí můžete přetvořit v nástroj pro projektové řízení a možná i něco víc.

📧 Zákaznická podpora - 8/10

Slack vám na svých stránkách nabízí více druhů pomoci. V první řadě je to stránka různých zdrojů, od návodů a e-knih přes webináře na různá témata po helpcentrum, kde jsou témata přehledně rozdělená do celků, abyste se v nich mohli dobře zorientovat. Navíc se v nich dá i vyhledávat pomocí klíčových slov. Informace v helpcentru jsou předávány pomocí videí, postupů a článků. Zajímavá témata jsou také rozebírána na blogu Slacku, kam se můžete podívat, pokud vás zajímá víc budoucnost a plány firmy, než přesné návody, jak platformu používat. Podpora je bohužel jen v angličtině. 

Pokud jste se však takto pasivně požadovanou informaci nedozvěděli, máte dvě možnosti. Buď položíte svůj dotaz na komunitním fóru Slacku a budete doufat, že vám jiný uživatel (případně admin) odpoví, nebo se obrátíte na podporu. Úroveň podpory se odvíjí od typu tarifu, který si platíte. Vyberete téma, jehož se váš problém týká, a ten popíšete. Pokud ještě účet nemáte, přidáte také e-mailovou adresu. 

Výukových materiálů a návodů najdete mnoho, bohužel pouze v angličtině. Lehkou nevýhodou může být, že nemůžete podporu kontaktovat telefonicky, ale jelikož máte u všech placených tarifů nárok na 24/7 podporu, neměl by to být zas takový problém.

✏️ Pro koho je vhodný nástroj Slack

Slack je vhodný pro týmy, které pracují alespoň částečně vzdáleně. To nemusí nutně znamenat, že je každý člen na opačné straně světa, ale pokud mají členové týmu oddělené úkoly, na kterých si každá z nich pracuje a společně se sejdou jen výjimečně, může být tato virtuální kancelář užitečná. 

Pak tu ještě jsou týmy, které jsou složeny z lidí pracujících na opačných stranách zeměkoule, a těm se tato komunikační platforma, jež se pomocí integrací dá snadno rozšířit na platformu pro projektové řízení rozhodně bude hodit.

Závěrečné hodnocení - 8,7/10

Jako velkou výhodu této služby bychom vypíchli její jednoduché, až přímočaré používání. Základem všeho jsou kanály, kam uživatelé přidávají informace, nápady, komentáře, týkající se jejich týmových úkolů nebo konkrétních projektů. Všechno ostatní je navíc a v aplikaci tyto funkce uživatele nijak neruší, protože nejsou na očích. Uživatelské prostředí je na pohled velmi přehledné. 

Jako nevýhodu bychom zmínili, že kvůli mezinárodnímu fungování a tomu, že jde o americkou firmu, všechny materiály jsou v angličtině, stejně tak uživatelské prostředí, které ač jde přepnout do jiných jazyků, čeština mezi nimi není. 

Cenově se Slack drží spíše v průměru, první placená varianta se řadí spíše k levnějším variantám na trhu. Pokud ale potřebujete nástroj, který vám pomůže nastartovat efektivní komunikaci ve vašem týmu, potažmo firmě, Slack můžeme doporučit.

Obrázek: Slack.com, Autor: Vojtěch Načeradský