ačali jste podnikat, založili si webovou stránku či e-shop a potřebujete pro svůj projekt vhodné logo? Nezbývá-li ve vašem rozpočtu místo na kvalitního grafika, možná pokukujete po nástrojích umělé inteligence, které vám logo vygenerují za zlomek ceny. Jedním z nich je nástroj Looka, na který se podíváme v dnešní recenzi.
Důvěryhodnost nástroje Looka - 10/10
S nástroji umělé inteligence se v posledních letech doslova roztrhl pytel, a je tak snadné narazit na méně důvěryhodné služby. Naštěstí můžeme konstatovat, že Looka mezi ně nepatří. Nástroj, který můžete znát ještě pod jeho původním jménem Logojoy, byl spuštěn v listopadu 2016, a má tak za sebou téměř osm let úspěšného fungování. Nápovědou, že Looka tvorbě loga zkratka rozumí, nám může být už samotný fakt, že její zakladatel a výkonný ředitel Dawson Whitfield se více než deset věnoval jejich navrhování jako grafický designér. Jeho cílem bylo vytvořit nástroj, který by lidem umožnil rychle získat kvalitní design za dostupnou cenu. Společně s Andrew B. Martinem se rozhodl vsadit na strojové učení, aby celý proces zefektivnil. Od svého spuštění pomohl nástroj Looka více než 20 milionům lidí v 188 zemích, vygeneroval přes 10 miliard log a pomohl tisícům podniků získat potřebné brandingové materiály.
Díky poměrně dlouhé historii nástroje a pozitivním zkušenostem milionů zákazníků tak můžeme nástroj označit za důvěryhodný.
Jednoduchost použití - 9/10
Hlavním důvodem obrovské popularity nástroje Looka je především jeho snadné použití. Nemusíte příliš rozumět grafickému designu, abyste v něm dokázali vytvořit pěkné logo. Celý proces začíná zadáním názvu vašeho projektu a pak už vás nástroj krok za krokem provede tvorbou loga:
- Zvolíte oblast podnikání,
- Zvolíte z nabídky loga, která se vám líbí,
- Zvolíte barevnou paletu,
- Zadáte název projektu, případně také slogan,
- Zvolíte symbol, který by se měl na logu objevit,
- Vyberete si jedno z vygenerovaných log,
- Pustíte se do editace loga.
Jak sami vidíte, použití nástroje není žádná věda. Looka vás intuitivně provede celým procesem a umožní vám rychle dosáhnout profesionálního výsledku, aniž byste museli mít hluboké znalosti grafického designu. Jedinou překážkou, která by vás mohla na cestě za vysněným logem potkat, je nedostupnost češtiny. Přestože není problém do loga a dalších brandingových materiálů Looka zadat českou diakritiku, celý nástroj je v angličtině. Na druhou stranu si troufáme říct, že s pomocí překladače si s použitím nástroje poradí i neangličtináři.
Uživatelské rozhraní - 10/10
Než se podíváme na funkce, kterými se Looka může pochlubit, ještě se na chvíli zastavme u uživatelského rozhraní, ve kterém probíhá editace loga. Pochválit musíme především přehledné boční menu, ve kterém se snadno zorientujete. Pokud jste někdy použili grafický nástroj Canva, máte napůl vyhráno - uživatelské rozhraní obou nástrojů je velice podobné.
V levém bočním menu můžete upravovat jednotlivé aspekty loga, jako je rozložení, barevná paleta, pozadí, jméno a slogan či symbol. Nechybí možnost zobrazení náhledu, variant, které jste vytvořili, či historie, díky které se nemusíte bát experimentovat - vždy se můžete vrátit k některé z předchozích verzí. V horní části stránky se lze přepnout do tvorby tzv. Brand Kitu, či si svůj výtvor stáhnout, případně ho sdílet.
Funkce - 10/10
Co se týká funkcí, tou primární je samozřejmě tvorba loga. Vygenerované logo můžete upravit v prakticky každém aspektu. Změnit můžete jak celkové rozložení a oříznutí, tak použité barvy, font, velikost písma či symbol. Pochválit musíme funkci různého zobrazení loga, díky které si můžete výsledné logo zobrazit jak na webu, tak v mobilu, vizitkách či třeba reklamních předmětech.
Tím však nabídka funkcí Looka rozhodně nekončí. Vygenerovat si můžete také celou firemní identitu, která bude zahrnovat návrhy vizitek, hlavičkových papírů, plakátů, pozvánek, bannerů a dalších firemních materiálů. Nechybí ani balíčky pro sociální sítě, kdy vám Looka vytvoří balíčky grafických prvků optimalizovaných pro použití na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Twitter, Instagram a LinkedIn.
Jakmile budete s logem (či brand kitem) spokojení, po zaplacení vám Looka umožní výsledný design stáhnout ve vysokém rozlišení. Nechybí výběr z různých formátů, jako je PNG, SVG, EPS a PDF atd.
A přestože v dnešní recenzi se primárně věnujeme generování loga, opomenout nesmíme ani další zajímavou funkci, kterou Looka nabízí - vygenerování webové stránky s použitím vašich Looka marketingových materiálů a bohatým výběrem šablon. Je však na místě dodat, že publikování webu umožňuje pouze nejdražší tarif.
Přestože všechny výše uvedené funkce jsou placené, jednu bezplatnou funkci si Looka pro své zákazníky přece jen nachystala. Generátor názvů pro váš byznys vám pomůže s vymýšlením ideálního jména a navíc vám zkontroluje dostupnost domén s tímto názvem.
Cena - 8/10
Vzhledem k tomu, že většina lidí zvažuje nástroj Looka primárně jako alternativu ke grafikovi, bude nás zajímat také cena. V prvé řadě je třeba říci, že ač samotná tvorba loga probíhá bezplatně, jeho stažení je vždy zpoplatněné. Dokonce si nelze stáhnout zdarma ani jednoduchou verzi. Na výběr máme z celkem dvou možností platby - jednorázově či předplatným.
Pokud víte, že logo nepotřebujete dále upravovat, jednorázová platba je jasnou volbou. Zvolit můžete stažení obyčejného PNG souboru s nižším rozlišením za 20 dolarů. Pokud je to pro vás nedostačující, sáhnout můžete po prémiovém balíčku za 65 dolarů. Ten zahrnuje rozmanité formáty ve vysokém rozlišení, varianty s různě barevným i průhledným pozadím, možnost editace a především doživotní vlastnictví loga. Můžete ho tak užívat i ke komerčním účelům.
Druhou možností je roční předplatné za 96 dolarů, v jehož rámci získáte kromě neomezených možností editace také celý brand kit. Přestože možnost editace vyprší s ukončením předplatného, nadále logo můžete užívat i ke komerčním účelům.
V případě, že vás zaujala možnost vytvoření webu přes Looka, je tu předplatné za 129 dolarů ročně. To zahrnuje vše, co předplatné Brand Kit, avšak s možností vygenerováním a publikací webové stránky.
Přestože bychom našli i levnější alternativy, či nástroje s čistě bezplatnou verzí, ceny jsou poměrně rozumné. Logo a další marketingové materiály vás stále vyjdou levněji než od grafika.
Zákaznická podpora - 8/10
Pokud potřebujete s něčím poradit, Looka můžete kontaktovat jak prostřednictvím živého chatu, tak e-mailu. Na podporu je potřeba napsat mezi devátou ráno a pátou odpoledne, v opačném případě se odpovědi dočkáte až druhý den. Objevují se sice stížnosti zákazníků na pomalejší reakci, jedná se však o ojedinělé případy. Využít navíc můžete i rozsáhlé centrum nápovědy. Asi není potřeba dodávat, že zákaznická podpora a centrum nápovědy jsou dostupné pouze v anglickém jazyce.
Pro koho je nástroj Looka vhodný?
Díky snadnému použití je Looka ideální opravdu pro každého bez ohledu na technické znalosti a dovednosti. Cenově se však řadí spíše k dražším nástrojům pro tvorbu loga a na rozdíl od konkurenční Canvy nenabídne čistě bezplatnou verzi. Na druhou stranu se můžete těšit na komplexní funkce, velký výběr návrhů a možnost podrobné editace. Logo vás vyjde na podobnou částku, kterou byste zaplatili začínajícímu grafikovi na inzertním portále, avšak máte nad výsledkem plnou kontrolu.
Závěrečné hodnocení - 9/10
Na závěr nezbývá než říct, že Looka se vám při tvorbě loga stane opravdu užitečným pomocníkem. Nabídne dostatek funkcí, zajímavé a vizuálně pěkné návrhy a především široké možnosti editace. Ocenit musíme také pokročilé tarify, které umožňují tvorbu rozmanitých marketingových materiálů, či dokonce vygenerování celého webu. Jediným, co můžeme nástroji vytknout, je mírně vyšší cena a absence čistě bezplatné verze.